درگیری سد النهضه به کجا ختم می شود؟

درگیری سد النهضه به کجا ختم می شود؟
دوشنبه 3 خرداد 1400 - 20:16

محافل منطقه ای و بین المللی درگیری اتیوپی، مصر و سودان بر سر سد النهضه را در اوج مانورهای نظامی جدید میان مصر و سودان موسوم به حامیان نیل در سودان دنبال می کنند.

العالمدرگوشی

کارشناسان مسائل مصر معتقدند این مانورها با توجه به اصرار اتیوپی بر آغاز مرحله دوم آماده سازی سد در ژوئن آتی، اهمیت سیاسی و نظامی زیادی دارد، خارطوم می گوید در این پروژه آموزشی، نیروهایی متخصص در همه زمینه ها در دو ارتش به منظور تبادل تجارب نظامی و تقویت همکاری و یکسان سازی روش های کار برای مقابله با تهدیدات مورد انتظار دو کشور شرکت می کنند.

مانورهای جدید اولین مورد نیست زیرا مانورهای عقاب های نیل 1 یک هفته در نوامبر 2020 پیش از آن برگزار شد؛ مانورهای نظامی مشترک ارتش مصر و سودان با عنوان عقاب های نیل 2 که چندین روز در پایگاه مروی در شمال سودان ادامه داشت، 5 اوریل گذشته پایان یافت .

مساله قابل توجه اینکه مانورهای جدید شعار عقاب های نیل 3 را ندارد و به حامیان نیل تغییر یافته تا اصرار دو کشور مشرف بر حفاظت از سهم آبی خود در رود نیل را نشان دهد.

تبلیغات مصر برای گسترش زمینه مانورها و شراکت نیروهای زمینی، بیانگر امکان مشارکت نیروهای مصری در ماموریت برقراری امنیت مرزهای سودان است همزمان نیز خبرهایی از بسیج نظامی اتیوپی در نزدیکی مرزهای سودان به گوش می رسد.

زمان برگزاری این مانور با آغاز عملیات دوم پرکردن سد که ماه آینده آغاز خواهد شد در اوج تاکید عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر بیانگر این است که مساله سد النهضه برای مصر بسیار مهم است و هرگز اجازه نخواهد داد منافع آبی یا منابع مردم آسیب ببیند.

شاید گستردگی مانورها ظرفیت دو طرف مصر و سودان را نشان می دهد که سناریوهای جدی برای برخورد با بحران سد نوشته اند و تاکیدی بر میزان امادگی و امادگی نیروهای مشترک است، با ضعف نقش افریقا در بحران و جانبداری روسیه و چین از اتیوپی، مصر شدیدا به نقش فعال امریکا نیاز دارد که از موضع قاهره و خرطوم حمایت کند و حساسیت وضعیت را در صورت بحرانی شدن مسائل منطقه در نظر بگیرد.

به عبارت دیگر حامیان نیل پیامی برای همه گروهها دارد که بیانگر آمادگی قاهره و خرطوم برای مقابله با تهدیدات امنیتی دو کشور است اما مانورهای جدید فقط پیام هایی برای به حرکت درآوردن آب راکد دارد که شاید نقطه اغاز و هماهنگی برای فعالیت های مشترک باشد.

پربیننده ترین خبرها