اسد: فداکاری ملت و مقاومت لبنان چراغ راه مبارزان با اشغالگری است

اسد: فداکاری ملت و مقاومت لبنان چراغ راه مبارزان با اشغالگری است
دوشنبه 3 خرداد 1400 - 17:47

" بشار اسد " رئیس جمهور سوریه امروز (دوشنبه) طی پیامی سالروز آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ موسوم به «عید مقاومت و آزادسازی» را به "میشل عون" همتای لبنانی خود تبریک گفت.

العالم - سوریه

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، رئیس جمهوری سوریه در نامه ای به ژنرال میشل عون رئیس جمهوری لبنان عید مقاومت و آزادسازی را به وی و مردم و مقاومت لبنان تبریک گفت و تاکید کرده است که فداکاری ملت و مقاومت لبنان چراغ راه همه مبارزان با اشغالگری است.

بشار اسد نوشته است که بیست و یکمین سال پیروزی بزرگ لبنان و شکست اشغالگران صهیونیست را گرامی داشته و تاکید کرده است: آزادسازی جنوب لبنان نقطه عطفی در تاریخ است که تاکید می کند اشغالگری هر چه هم زمان آن طول بکشد مادامی که صاحبان حق به اهداف خود ایمان داشته و به حقوق خود پایبند باشند از میان خواهد رفت و اشغالگران نابود می شوند.

رئیس جمهوری سوریه خطاب به ملت و مقاومت لبنان هم نوشته است: فداکاری های شما چراغ راه هدایتی برای تمام مبارزان مقاومت است که اشغالگری و حقارت را هرگز نمی پذیرند.

رئیس جمهوری لبنان هم در حساب توئیتری خود نوشته است: در سالگرد آزادسازی، طعم پیروزی و عزت را باردیگر می چشیم و متعهد می شویم که مسیر بازگرداندن حاکمیت خود بر تمام خاک و آب لبنان را ادامه دهیم.

ژنرال عون می افزاید:همانطور که ما با دشمن جنگیدیم و سرزمین های اشغالی خود را آزاد کردیم باید با هم لبنان را از شر فساد آزاد کنیم و لبنان را به ریل پیشرفت و شکوفایی بازگردانیم.

وی تاکید کرده است که فقط و فقط وحدت لبنانی ها به اصلاحات منجر می شود و زندگی عزتمندانه را به جامعه لبنان باز می گرداند.

لبنانی ها هر سال روز ۲۵ ماه مه را تحت عنوان عید مقاومت و آزادسازی که یادآور پیروزی مقاومت لبنان و فرار صهیونیست ها از خاک لبنان است، جشن می گیرند.

هر چند هنوز بخش هایی از خاک لبنان مانند کفرشوبا و کشتزارهای شبعا در اشغال صهیونیست ها قرار دارد اما مقاومت لبنان بخش اعظم خاک جنوب لبنان را که از سال ۱۹۷۸ میلادی در اشغال بود، آزاد کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله قرار است عصر فردا سه شنبه به همین مناسبت سخنرانی کند.

در ششم ژوئن ۱۹۸۲م، نیروهای رژیم اشغالگر قدس، با این ادعا که لبنان به مرکز عملیات تروریستی علیه آنها تبدیل شده، حمله‌ای سراسری را به جنوب لبنان آغاز و تا نزدیکی بیروت نیز پیشروی کردند. در همین حال اردوگاه‌های فلسطینی بیروت نیز که در محاصره ارتش رژیم اشغالگر قرار گرفته بود، هدف حمله فالانژهای مارونی قرار گرفت و کشتار فجیع موسوم به صبرا و شتیلا در آن انجام شد.

این قتل‌عام ها، خشم و نفرت عمومی را در سراسر جهان برانگیخت و باعث شد با مقاومت مردمی نیروهای رژیم صهیونیستی، از بیروت عقب نشینی کنند و در جنوب لبنان مستقر شوند. اما سرانجام با مقاومت حزب‌الله لبنان، ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شد، به طرزی ذلت بار در ۲۵ مه سال ۲۰۰۰م از جنوب لبنان عقب نشینی کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها