وزیر خارجه روسیه به دولت ترکیه هشدار داد

وزیر خارجه روسیه به دولت ترکیه هشدار داد
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 08:01

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه به دولت ترکیه در مورد تلاش‌هایش برای دامن زدن به «احساسات جنگ گرایی» در اوکراین هشدار داد.

العالم - اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در واکنش به اقدام آنکارا در جهت تقویت همکاریهای دوجانبه با کی‌یف، به دولت ترکیه در مورد تلاش‌هایش برای دامن زدن به «احساسات جنگ گرایی» در اوکراین هشدار داد.

لاوروف روز دوشنبه در مصاحبه با یک روزنامه (Argumenty i Fakty) گفت: «ما قاطعانه به همکاران ترکیه‌ای خود توصیه می‌کنیم که وضعیت (کنونی) را به دقت تحلیل کنند و از دامن زدن به خوی نظامی گری و جنگ طلبی در اوکراین پرهیز کنند».

وی همچنین گفت که اقدامات «تجاوزکارانه» اوکراین نسبت به شبه جزیره الحاقی کریمه معادل تجاوز به یکپارچگی سرزمینی روسیه است و گفت که «امیدوار است ترکیه سیاستهای خود را بر مبنای دغدغه‌های مشروع و قانونی مسکو تعدیل و تنظیم کند».

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ماه میلادی گذشته و در بحبوحه استقرار نیروهای نظامی روسیه در امتداد مرز این کشور با اوکراین، به مقامات کی‌یف وعده پشتیبانی داد.

در آن زمان اردوغان اعلام کرد که ترکیه به عنوان یک عضو ناتو به همراه اوکراین پلتفرمی (اینترنتی) را راه اندازی کرده‌اند که در آن، وزرای خارجه و دفاع دو کشور (ترکیه و اوکراین) پیرامون همکاری صنعتی در حوزه دفاعی بحث و گفتگو می‌کنند و مدعی شد که این همکاری صنعتی- دفاعی علیه هیچ کشور ثالثی نخواهد بود.

گفتنی است، پیش از این لاوروف روز دوشنبه در سخنانی از گسترش فعالیت‌های نظامی آمریکا در اوکراین و تجهیز بیشتر ارتش کی‌یف انتقاد کرد و آن را شیوه کار ناتو برای جنگ دانست.

وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفت: «می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و توجهات را به این واقعیت جلب کنم که ایالات متحده و متحدان آن در ناتو در حال افزایش فعالیت‌های نظامی خود در خاک اوکراین و دریای سیاه هستند».

مهر

پربیننده ترین خبرها