برگزاری انتخابات در سایه محاصره؛ سوریه دستور کار غرب را به چالش می‌کشد

برگزاری انتخابات در سایه محاصره؛ سوریه دستور کار غرب را به چالش می‌کشد
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 10:51

روزنامه لبنانی «الاخبار» امروز (سه شنبه) گزارشی با عنوان «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سایه محاصره، سوریه دستور کار غرب را به چالش می‌کشد»، منتشر کرد.

العالم - سوریه

الاخبار در این گزارش آورده است: سوریه فردا (چهارشنبه) در سایه شرایط پیچیده داخلی و خارجی انتخابات ریاست جمهوری را برگزار خواهد کرد.

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که اصرار و پافشاری دولت سوریه بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باعث افزایش فشارهای خارجی علیه این کشور در دوران ریاست جمهوری آینده خواهد شد، به ویژه با توجه به اینکه آمریکا تمام تلاش خود را بکار می‌برد تا مانع از ایجاد گشایش در روابط میان کشورهای عرب با سوریه و تقویت فرآیند بازسازی این کشور شود.

این روزنامه افزود: سوریه تقریبا ده سال جنگ را پشت سر گذاشته و هم اکنون در حال وارد شدن به مرحله جدیدی تحت عنوان «بازسازی» و رهایی یافتن از پیامدهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی سال‌های یاد شده است. سوریه در این مرحله با مشکلات فراوانی روبرو است، زیرا همان کسانی که طی ده سال گذشته از گروه‌های تروریستی حمایت کردند، هم اکنون در بعد سیاسی و اقتصادی در حال نبرد با دمشق بسر می‌برند که در راس آنها آمریکا قرار دارد.

به نوشته این روزنامه، آمریکا در ابتدا گروه‌های تروریستی را به سوریه گسیل داشت و به دنبال آن به بهانه نبرد با «داعش» نیروهایش را به این کشور فرستاد و به شدت دمشق را تحت محاصره و تحریم قرار داد و رابطه کشورهای عربی و طرف‌های بین‌المللی را با دمشق قطع کرد.

الاخبار افزود: سوریه فردا شاهد برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری پس از شعله‌ور شدن جنگ‌های خونبار در این کشور است. انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ با شعار «با هم» برگزار شد که هدف آن آزادسازی سرزمین‌های اشغالی کشور بود و پس از گذشت هفت سال، فردا انتخابات با شعار «امید و تلاش» با هدف مقابله با محاصره اقتصادی و تحریم‌های غربی و راه اندازی مکانیزم‌های تولید اقتصادی در داخل کشور و ازسرگیری روابط دمشق با جهان عرب و آغاز فرآیند بازسازی و تامین منابع مالی مورد نیاز آن شکل خواهد گرفت.

پشت سر گذاشتن چالش‌های فراروی رئیس جمهوری سوریه پس از اعلام نتایج این انتخابات، کار ساده‌ای نیست، زیرا نشانه‌های موجود حکایت از آن دارد که کشورهای غربی به رهبری آمریکا با استفاده از شیوه‌های گوناگون سعی دارند تا مانع از تحقق یافتن اهداف یاد شده در سوریه شوند.

این روزنامه اضافه کرد: واشنگتن به همراه بسیاری از پایتخت‌های اروپایی حاضر نیستند مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را به رسمیت بشناسند و رهبران غربی تاکنون علیه این انتخابات مطالب بسیاری ابراز داشته‌اند. آنها به ادعای خود خواستار برگزاری انتخابات آزاد و سالم به سرپرستی سازمان ملل در سوریه هستند و تنها با این شرط حاضر هستند تا در فرآیند بازسازی این کشور مشارکت داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها