سوریه در آستانه یک پیروزی جدید در عرصه سیاست

سوریه در آستانه یک پیروزی جدید در عرصه سیاست
سه شنبه 4 خرداد 1400 - 18:10

سوریه پنجشنبه گذشته که با استقبال گسترده مردم در خارج از کشور از انتخابات ریاست جمهوری روبرو شد، یک پیروزی سیاسی بی نظیر به ثبت رساند.

العالم ـ کشکول

تبلیغات انتخاباتی در شهرهای مختلف و آماده سازی ها برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه و نیز مشارکت گسترده مردم در خارج از کشور به رغم اقدامات برخی رسانه های معاند وابسته به محور صهیونيستی امریکایی برای به شکست کشاندن این تجربه، بسیار قابل توجه بود. فرایند انتخابات برای تحکیم پایه های قدرت در سوریه و برقراری ثبات مجدد در کشور است. در حالی که محور صهیونیستی آمریکایی و متحدانش از کشورهای سازشکار عرب تلاش بسیار کردند تا از راه های مختلف و از جمله تروریسم تکفیری مانع تحقق ثبات در سوریه گردند.

طبیعی است که پیروزی سیاسی بزرگ سوریه در خارج از کشور در سفارت خانه ها و کنسولگری های سوریه بازتابی مثبت در داخل کشور داشته باشد. مردم سوریه در داخل خود را برای مشارکت در این انتخابات آماده کردند. آماده سازی ها برای انتخابات بویژه در مناطقی که پیش از این تحت کنترل گروههای مسلح تروریستی بود، بسیار جلب توجه کرد.

شهر حلب آماده سازی ها و اقدامات لجستیک برای فردا چهارشنبه 26 ماه می را به اتمام رساند. خیابان های شهر شاهد تبلیغات انتخاباتی گسترده و آکنده از تصاویر نامزدهای سه گانه بود و این علاوه بر تجمعات شبانه و برگزاری مراسم ها و جشن های مردمی در مناطق مختلف است تا تاکیدی بر مشارکت گسترده مردم حلب در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

شهر رقه برای اولین بار پس از وقوع جنگ در سوریه در انتخابات مشارکت می کند، طرفهای رسمی و عشایر، مردم ساکن مناطق تحت سیطره (قسد) را تشویق می کردند تا به مناطق تحت کنترل دولت بیایند و در انتخابات مشارکت کنند.

در حسکه آماده سازی های مردمی و رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری حاکی از احتمال مشارکت بالای مردم در این انتخابات است، با توجه به آنکه از قسد درخواست شده تا مانع مشارکت مردم در انتخابات و ورود آنها به مراکز رای گیری نشود.

شهر دوما که به تازگی پس از خروج عناصر مسلح، جان تازه ای گرفته است و خدمات رسانی در آن آغاز شده و خیابانهای ویرانش در حال ترمیم هستند، خود را برای مشارکت در انتخابات فردا 26 می آماده می کند. خیابانها آکنده از تصاویر نامزدها و سروده های ملی میهنی است؛ دشمان سوریه و محور مقاومت بارها برای ممانعت از چنین اتفاق سیاسی گسترده ای تلاش کردند.

آنهایی که به یک ورشکستگی سیاسی رسیدند از عناصر مسلح قسد که با اشغالگران آمریکایی ارتباط مستقیم دارند و اعلام کردند که در انتخابات مشارکت نخواهند کرد، برای سنگ تراشی بر سر انتخابات استفاده می کنند. آنها اهالی را تحت فشار قرار می دهند تا مانع مشارکت آنها در انتخابات شوند. قسد اعلام کرد که در طول انتخابات گذرگاه ها با مناطق تحت کنترل دولت را مسدود خواهد کرد.

این تصمیمات که ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به خود می گیرد، به صورت مستقیم مانع تردد اهالی بین مناطق تحت کنترل قسد و دولت سوریه می شود و سبب می شود تا اهالی از حق خود در مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری محروم شوند. طبق اعلام منابع محلی، این شبه نظامیان مسلح موانعی ایجاد کردند و گذرگاه ها را بستند و تدابیر سختی در پیش گرفتند تا اهالی را از حرکت به سمت صندوق های رای بازدارند.

تصمیمات این عده که خود را "گروه های دموکرات" می نامند، کاملا از دموکراسی به دور است. آنها بارها دانش آموزان و بیماران را از تردد منع کرده اند، آنها مانع ورود مواد غذایی و دارویی و کمک های بین المللی شده اند. مراکز امداد همواره از این گذرگاه ها برای ورود به مناطق تحت کنترل قسد و دولت سوریه در استان های حلب و رقه و حسکه و دیرالزور استفاده می کنند.

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه گفت: "آنچه که از این افراد انتظار می رود، آن است که زمینه انتخابات را فراهم کنند و خود نیز در انتخابات شرکت کنند. اگر آنها واقعا سوریه ای هستند باید به شهروندان سوریه در آن مناطق اجازه دهند تا آزادانه و به صورت دموکراتیک در انتخابات مشارکت کنند".

بشار جعفری معاون وزیر خارجه سوریه نیز به اهمیت این انتخابات اشاره کرد و گفت: این انتخابات اجرای قانون اساسی سوریه و بیانگر پایبندی دولت به اجرای احکام قانون اساسی است به گونه ای که حقوق انتخاباتی شهروندان سوریه در خارج وداخل کشور تضمین گردد و طرح های توطئه چینانه برای ایجاد خلا قانون اساسی با شکست مواجه شود. و به رغم تمام اقدامات دشمنان سوریه و متحدانش برای ضربه زدن به این عملیات قانون اساسی، اما اقدامات آنها اثری بر روند انتخابات نخواهد گذاشت و چیزی از عزم دولت و ملت برای محافظت از حاکمیت و استقلال کشور نخواهد کاست.

این شکست خوردگان با تکیه بر طرح های امریکایی اسراییلی ومنطقه ای، بر سلب حقوق مردم سوریه و ناکام گذاشتن هرگونه پیشرفت در عرصه دموکراسی اصرار و پافشاری کردند تا بیش از پیش به طرح های آمریکا و رژیم اشغالگر و مزدورانشان از اعراب مرتجع خدمت کنند؛ آنهایی که با حمایت مالی و تسلیحاتی زمینه ویرانی سوریه را فراهم کردند و امروز نیز تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا مانع ثبات سوریه و یکپارچگی آن شوند؛ تا مانع از آن شوند که سوریه جایگاه عربی و بین المللی سابق خود را بازیابد. آنها می خواهند از خیزش ملت سوریه جلوگیری کنند و همچنان آن را کشوری ویرانه نگه دارند و نیز می خواهند تا سوریه را از نقش محوری خود در منطقه در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی دور سازند.اما تلاشهای این افراد شکست خورده و بیچاره، و روند حوادث، نشان می دهد که آنها در یک مرگ بالینی بسر می برند و دیگر نفس های آخر را می کشند.

پربیننده ترین خبرها