گفتگوی مشاور میشل عون با نماینده پوتین درباره تشکیل کابینه لبنان

گفتگوی مشاور میشل عون با نماینده پوتین درباره تشکیل کابینه لبنان
چهارشنبه 5 خرداد 1400 - 16:53

«میخاییل بوگدانف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با «ابوزید علی» مشاور رییس جمهوری لبنان دیدار و دو طرف درباره تشکیل کابینه دولت لبنان گفت و گو کردند.

العالم - لبنان

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد: بوگدانف با ابوزید علی در مسکو دیدار کرد و دو طرف درخصوص اوضاع منطقه خاورمیانه با محوریت وضعیت لبنان گفت و گو کردند.

در این دیدار بر اهمیت ادامه تلاش های برای تشکیل کابینه جدید دولت لبنان به ریاست سعد حریری به منظور رفع سریع بحران اجتماعی و اقتصادی در این کشور تاکید شد.

طرف روسی بر حمایت از تمامیت ارضی، حق حاکمیت، استقلال، وحدت لبنان و بر حق مردم این کشور برای تصمیم گیری مستقل در مورد مسائل دستور کار این کشور برمبنای گفت و گو و باتوجه به منافع قانونی بدون مداخله خارجی تاکید کرد.

ساختار سیاسی لبنان بر اساس محوریت پارلمان است و نخست وزیر پس از کسب حمایت اکثریت اعضای پارلمان، از سوی رئیس جمهوری این کشور مامور تشکیل کابینه می شود.

از نوزدهم مرداد پارسال یعنی پنج روز پس از انفجار مهیب بندر بیروت که «حسان دیاب» از سمت نخست وزیری استعفا کرد، لبنان در وضعیت خلا دولت قرار دارد. پس از ناکامی «مصطفی ادیب» در تشکیل دولت، سعد الحریری از آبان ماه پارسال با کسب اکثریت پارلمانی مامور تشکیل کابینه شده اما او نیز نتوانسته تاکنون این ماموریت را به نتیجه برساند.

پارلمان لبنان در جلسه روز شنبه (اول خرداد ماه) که برای بررسی نامه اخیر میشل عون رئیس جمهوری به نبیه بری رئیس پارلمان تشکیل شده بود، بر ضرورت تشکیل دولت از سوی سعد الحریری بر اساس اصول قانون اساسی و با مشورت با رئیس جمهوری تاکید کرد.

اختلافات عون و الحریری بر سر تعداد و ترکیب کرسی های وزارتی مانع اصلی به درازاکشیدن روند تشکیل دولت بوده است.

طی ماه های اخیر تلاش های زیادی برای کاهش اختلافات میان دو طرف صورت گرفت اما هیچ کدام به نتیجه نرسید. فشارهای بین المللی از جمله از سوی فرانسه هم نتوانست یخ فضای سیاسی لبنان را آب کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها