ژاپن واردات نفت ایران را ۳ ماه پس از لغو تحریم ها از سر می گیرد

ژاپن واردات نفت ایران را ۳ ماه پس از لغو تحریم ها از سر می گیرد
شنبه 8 خرداد 1400 - 11:30

رئیس انجمن نفت ژاپن اعلام کرد که پالایشگاه های کشورش می توانند واردات نفت ایران را سه ماه پس از لغو تحریم ها از سر بگیرند.

العالم ـ آسیا

رسانه ژاپنی "اس پی گلوبال" روز شنبه خاطرنشان کرد: «تسوتومو سوگیموری» رئیس انجمن نفت ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین اعلام کرده است در صورت تایید لغو تحریم های ایران، ما بررسی های خود را شروع می کنیم و از سرگیری واردات نفت ایران می تواند در سه ماه آینده انجام شود.

وی در عین حال گفت: بدون تایید لغو تحریم ها، پالایشگاه های ژاپنی قادر به از سرگیری واردات نفت ایران نیستند.

سوگیموری که رییس هیات مدیره هولدینگ نفت "ای ان ای او اس" (ENEOS ) نیز هست، افزود که هولدینگ وی هنوز به بررسی دقیق از سرگیری واردات نفت ایران اقدام نکرده است.

سه تصفیه کننده برتر ژاپن شامل «ای ان ای او اس»، «ایدیمیتسو کوزان» و «کوزمو اویل» در ۲۱ مه اعلام کرده بودند که پس از تایید لغو تحریم ها، آنها با احتیاط احتمال از سرگیری واردات نفت ایران را بررسی می کنند.

یک مقام ایدیمیتسو کوسان گفت: اگرچه این امر به تصمیم رسمی لغو تحریم های ایالات متحده و همچنین جزئیات آن بستگی دارد، اما ما از نزدیک با دولت ژاپن، موسسات مالی و شرکت های حمل و نقل هماهنگی خواهیم کرد.

بنابر این گزارش، بازگشت میعانات گازی ایران به بازار احتمالاً زمینه را برای رقابت جدید تقاضای انرژی در آسیا فراهم می کند و تولیدکنندگان بزرگ را مجبور به ارائه پیشنهادات رقابتی برای تامین نفت چین، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ و هند می کند.

به گزارش ایرنا، ژاپن واردات نفت ایران را در ماه مه ۲۰۱۹ متوقف کرد، زیرا ایالات متحده معافیت ۱۸۰ روزه تحریم های خود به هشت کشور از جمله ژاپن را بعد از ماه می تمدید نکرد.

بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت، صادرات نفت ایران به ژاپن در سال ۲۰۱۹ افزون بر ۱۷.۱۰ میلیون بشکه بوده که نسبت به ۴۶.۵۱ میلیون بشکه سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۳.۲ درصد کاهش داشته است.

پربیننده ترین خبرها