بازداشت ۱۲ فعال حقوق بشری در عربستان

بازداشت ۱۲ فعال حقوق بشری در عربستان
يکشنبه 9 خرداد 1400 - 10:33

برخی منابع از بازداشت جدید ۱۲ فعال سعودی که از رژیم آل سعود در توییتر انتقاد کرده‌اند، خبر دادند.

العالم - عربستان سعودی

مقامات سعودی برخی فعالان، به ویژه «عبدالله جیلان» را به دلیل انتقادهایی در توییتر دستگیر کردند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر «سند» مقامات سعودی 12 نفر از فعالان سعودی بازداشت کردند درحالی‌که تاریخ دقیقی از بازداشت آن‌ها وجود ندارد.

سازمان سند در حساب کاربری توییتر گذرنامه جیلان را منتشر کرد و از مقامات سعودی خواست که همه زندانیان را بدون محدودیت و هیچ شرطی آزاد کنند.

سازمان مذکور همچنین با انتشار یک ویدیو از نامزد جیلان اعلام کرد که ارتباط با وی از اواسط ماه مه قطع و از دوستانش مطلع شده است که نیروهای امنیتی به خانه وی حمله کرده‌اند.

نامزد وی دلیل بازداشت جیلان را انتشار توییت‌های در توییتر دانست بدون اینکه مشخص کند محتوای این توییت‌ها چیست.

وی در این ویدئو کلیپ گفت: من می‌ترسم و وحشت دارم، و از او اطلاعی ندارم، و نمی‌دانم او زنده است یا مرده، و می‌ترسم که او به سرنوشت «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی دچار شود.

وی در ادامه افزود: «این امر یک وضعیت بسیار وحشتناک است و من از همه و همه کمک می‌خواهم. از شما می‌خواهم که به او کمک کنید»

به نوبه خود، حساب کاربری زندانیان آزادی بیان، که مربوط به اخبار بازداشت شدگان در کشور است، بازداشت جیلان را در 12 ماه مه اعلام کرد.

منابع دیگر روزنامه نیز تأیید کردند که جیلان به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با نام مستعار و انتقاد از رژیم سعودی، از شب عید فطر توسط سازمان امنیت دولتی بازداشت شده است.

از جمله نام‌های شناخته شده بازداشت شدگان می توان به «زینب ولدن»، «ابو دهام» و «نازا» اشاره کرد.

سازمان حقوق بشری سند خواستار لزوم توقف کمپین‌های بازداشتی خودسرانه که آزادی بیان را نقض می‌کند، شد و از افزایش نقض حقوق بشر در کشور ابراز نگرانی کرد. این سازمان همچنین خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان آزادی بیان بدون محدودیت و قید و شرط شد.

این سازمان در ادامه توییت خود نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی کلیه قوانین حقوق بشر را نادیده می‌گیرد و به بازداشت فعالان در توییتر ادامه می‌دهد.

چند روز گذشته «سعید بن ناصر الغامدی» محقق و دانشگاهی مخالف سعودی، فاش کرد که مقامات سعودی اخیراً 13 فعال را به دلیل فعالیت‌های حقوق بشر و تماس با فعالان خارجی بازداشت کرده‌اند.

عربستان سعودی مطلقا اجازه هیچگونه مخالفت و انتقاد در داخل کشور را نمی‌دهد و طبق نظر ناظران و سازمان‌های حقوق بشری، هر عقیده‌ای برخلاف رژیم آل سعود را بازداشت می‌کند. این امر دهها فعال و سیاستمدار را مجبور به ترک عربستان و اقامت در خارج از کشور کرده است.

تسنیم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها