ابراز نگرانی نامزد «عبدالله جیلان» کنشگر سعودی از تکرار فاجعه قتل خاشقچی

ابراز نگرانی نامزد «عبدالله جیلان» کنشگر سعودی از تکرار فاجعه قتل خاشقچی
يکشنبه 9 خرداد 1400 - 18:00

سازمان حقوقی«سند» ضمن تأیید دستگیری بیش از 12 فعال زن و مرد کنشگر سعودی از جمله «عبدالله جیلان» از سوی دادستانی عربستان، خواستار توقف بازداشت‌های خودسرانه و آزادی فوری و بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی این کشور شد.

العالم- عربستان سعودی

نامزد «عبدالله جیلان» فعال سعودی که اخیر به دستور دادستان کل عربستان بازداشت شده است، درباره تکرار فاجعه قتل خاشقچی برای جیلان ابراز نگرانی کرد و گفت: "من خیلی می ترسم. هیچ چیز از او نمی دانم و حتی نمی دانم زنده است یا مرده! من می ترسم او به سرنوشت جمال خاشقچی دچار شود. او در وضعیت بسیار وحشتناکی قرار دارد و من از همه کمک می خواهم".

این وضعیت خانواده بازداشت شدگان در زندان های سعودی است. نامزد کنشگر عبدالله جیلان برای روشن شدن سرنوشت نامزدش که در مدینه منوره به جرم انتشار یک توییت بازداشت شده است، کمک می طلبد.

سازمان حقوقی "سند" تاکید کرد که دستگیری های گسترده اخیر، 12 زن و مرد کنشگر را گرفتار کرده است. این سازمان بر ضرورت توقف چنین دستگیری های خودسانه ای که آزادی عقیده و بیان را نقض می کند و تعرض به حقوق بشر در عربستان است، تاکید کرد و خواستار آزادی بی قید و شرط این بازداشت شدگان شد.

از سوی دیگر، "سعید بن ناصر الغامدی" مخالف عربستانی از دستگیری 13 کنشگر بخاطر ارتباط با کنشگران مقیم خارج پرده برداشت. به گفته سازمان های حقوقی، عربستان اجازه فعالیت به مخالفان را در داخل کشور نمی دهد و در صورت مشاهده فعالیت، آنها را به بهانه های مختلف بازداشت می کند. این مسئله باعث شده ده ها کنشگر از این کشور مهاجرت کنند. با این وجود نه خودشان نه خانواده هایشان از تعقیب حکومت در امان نیستند.

حکومت عربستان به بازداشت این افراد بسنده نمی کند، بلکه دادستانی کل مستقیما تهدید کرده است که در صورت مشاهده آنچه "تعرض اینترنتی به نظام با نوشتن یا به اشتراک گذاری آن" توصیف کرد، برای عامل آن مجازات زندان یا جریمه مالی در نظر خواهد گرفت.

سازمان عفو بین الملل از نظام عربستان خواست که فعال سعودی عبدالرحمن السدحان را آزاد کند. این سازمان خاطرنشان کرد که یکی از زندانیان عربستانی به 20 سال حبس محکوم شده، آن هم فقط به دلیل اینکه گرداننده یک صفحه طنز در توییتر بوده است!

تعقیب های امنیتی در عربستان از سال 2017 به اوج خود رسید، وقتی که حکومت کنشگران داخل کشور ازجمله سلمان العوده و عوض القرنی را به اتهام تروریسم و توطئه علیه حکومت دستگیر کرد که در پی آن، شخصیت های مهم و سازمان های بین المللی و اسلامی خواستار آزادی این افراد شدند.

پربیننده ترین خبرها