"جنایت های جنگی" رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین از منظر قوانین بین المللی

يکشنبه 9 خرداد 1400 - 22:29

سازمان عفو بین الملل اخیرا اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی مبنی بر اخراج فلسطینیان از منطقه "سلوان" واقع در قدس را محکوم نموده و آن را جنایت جنگی عنوان کرد.

العالم-فلسطین اشغالی

سازمان عفو بین الملل تاکید کرد که "اسرائیل" سالهاست تلاش می کند شهرک های غیر قانونی اش را در منطقه سلوان توسعه دهد و بیش از 200 فلسطینی را نیز از خانه های خود بیرون کرده است. این سازمان از رژیم اشغالگر خواست تا برنامه های تخلیه اجباری را در "بطن الهوی" سلوان و مناطق دیگر فلسطین، فورا متوقف کند.

انتقاد شدیدی که سازمان عفو بین الملل متوجه رژیم صهیونیستی کرد بخاطر اقدامات غیر قانونی این رژیم در قدس اشغالی بود، ازجمله استمرار در عملیات تخلیه اجباری خانه های فلسطینیان که به گفته سازمان مذکور، یک جنایت جنگی است.

واکنش سازمان عفو بین الملل مهر تایید جدیدی بر ماهیت جنایت کار رژیم صهیونیستی است و هشداری به جامعه بین الملل بخصوص سازمان های حقوقی مثل دیوان کیفری بین المللی است تا در رابطه با این موضوع، پرونده ای جنایی برای "اسرائیل" باز کرده و این رژیم را بابت جنایت هايش بازخواست کنند.

اصرار رژیم صهیونیستی بر ادامه سیاست یهودی سازی قدس با اخراج فلسطینیان از خانه های خود، مغایر با قوانین بین المللی است. مانند قطعنامه های شورای امنیت بخصوص قطعنامه 242 که صراحتا خواستار خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین های اشغالی 67 شده بود که شرق قدس نیز مشمول آن است.

شایان ذکر است که اقدام مزبور "اسرائیل"، کنوانسیون چهارم 1949 ژنو درخصوص اراضی اشغالی را نیز به صورت آشکاری نقض می کند. در ماده 49 این کنوانسیون به صراحت نوشته شده که اخراج افراد تحت حمایت از قلمرو اشغال شده یا انتقال غیر نظامیان این مناطق به مناطق اشغالی دیگر ممنوع است.

درواقع رژیم صهیونیستی طی چند دهه اخیر و پس از اشغال کرانه غربی و شرق قدس، تمام تلاش خود را کرده است تا زندگی فلسطینیان ساکن این مناطق را به سخت ترین حد خود برساند و این کار را با بنای دیوار حائل و تحمیل محدودیت های مختلف انجام داده تا فلسطینیان را وادار به ترک این مناطق کند. بعلاوه، تل آویو مرتبا اقدام به ساخت شهرک های صهیونیستی در کرانه غربی و شرق قدس می کند بطوری که هم اکنون 650 صهیونیست در 250 شهرک در این مناطق زندگی می کنند.

رژیم صهیونیستی حتی بعد از جنگ 12 روزه اخیر با گروه های مقاومت فلسطین در غزه، بر ادامه این شیوه پافشاری می کند، بطوری‌که مسئولین این رژیم روز پنجشنبه گذشته با ساخت 560 واحد مسکونی جدید در کرانه غربی موافقت کرده اند.

از سوی دیگر، "اسرائیل" سیاست کوچاندن اجباری فلسطینیان از وطنشان را ادامه می دهد و تلاش می کند با استفاده از زور یا حتی صدور حکم در دادگاه های خود، فلسطینی ها را از خانه هایشان در "الشیخ جراح" و "بطن الهوی" بیرون کند.

صالح حجازی معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، طی بیانیه ای روز پنجشنبه گذشته تاکید کرد که آنچه در منطقه سلوان واقع در قدس اشغالی اتفاق می افتد، مثال دیگری از سیاست جنایتکارانه "اسرائیل" در کوچاندن اجباری فلسطینیان است. وی افزود: این اقدامات آشکارا مفاد قوانین بین الملی بشردوستانه علیه کوچاندن اجباری را نقض می کند و در زمره جنایات جنگی محسوب می شود".

هرچند آمریکا آشکارا از اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی 67 حمایت می کند، اما به نظر می رسد که تظاهرات اخیر چه در داخل سرزمین های اشغالی چه در کشورهای دیگر منطقه و جهان علیه عملیات کوچاندن اجباری فلسطینیان در قدس ازجمله الشیخ جراح، حامل این پیام است که مصادره سرزمین های فلسطین از سوی "اسرائیل" بدون پاسخ نخواهد ماند و بدون شک با واکنش های شدیدی مواجه خواهد شد.

همانطوری که دیدیم جنگ 12 روزه اخیر نیز پس از پایان مهلتی اتفاق افتاد که گروه های مقاومت فلسطین برای رژیم صهیونیستی تعیین کرده بودند تا عملیات اخراج فلسطینی ها در شرق قدس را متوقف کنند و این جنگ، پیامدهای ناگواری را برای تل آویو به همراه آورد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها