پیامهای جغرافیایی، سیاسی و جنگی عملیات محور جیزان

پیامهای جغرافیایی، سیاسی و جنگی عملیات محور جیزان
دوشنبه 10 خرداد 1400 - 17:39

یک تحلیلگر یمنی به نام جمال شعیب در مقاله ای درباره عملیات اخیر رزمندگان یمنی در جیزان نوشت: عملیات "نصر من الله" در سال 2019 در محور نجران و "البنیان المرصوص" در سال 2020 در شرق صنعا دارای پیامهای سیاسی و جنگی متعددی بود.

العالم – یمن

این دو عملیات که در مساحتی بیش از 2500 کیلومتر مربع اجرا شد، نشان دهنده توانمندی ارتش یمن در جبهه های نبرد و ضربه زدن به زیربنای نظامی متجاوزین و مزدورانش بود به ویژه پس از شکست مانورهای سیاسی دشمن که هدف از آن تقویت دولت هادی و تحمیل آتش بس بی قید و شرط به دولت صنعا بود.

در این میان مقاومت یمن با اجرای عملیات جیزان و اعزام پهبادهای پیشرفته و شلیک موشک‌های بالستیک نقطه زن به عمق خاک عربستان سعودی، توانمندی کمیته های مردمی و ارتش یمن برای حمله گسترده به این عمق را به دشمن یادآوری کرد و مجددا ثابت نمود که ثبات اقتصادی، امنیتی، نظامی و حتی حاکمیت عربستان سعودی در گروی توقف تجاوز و تسلیم شدن حکام ریاض در برابر خواست مردم یمن و حق آنان در زمینه تعیین سرنوشت است.

عملیات جیزان در واقع له کردن سر افعی تجاوز بود تا قدرت استمرار جنایت و تجاوز را از دشمن سلب کند.

این عملیات در بعد سیاسی، قدرت مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد برای حمایت پنهان از عربستان سعودی را سلب کرد و به وی فهماند که برای حفظ آبروی متجاوزین دیگر قادر به وقت کشی در مذاکرات نیست.

همچنین این عملیات دروغ پردازی دولت بایدن درباره توقف حمایت نظامی اش از متجاوزین و به اصطلاح تمایلش به آتش بس در یمن را آشکار کرد و به همگان فهماند که تا وقتی محاصره یمن و بمباران هوایی شهروندان آن ادامه داشته باشد و نیروهای اشغالگر و مزدورانشان از یمن عقب نشینی نکنند، چنین منویاتی تحقق نخواهد یافت.

در این میان ، همزمان شدن دیدار گریفیتس با رهبران دولت صنعا با پخش صحنه های عملیات جیزان به نفع این دولت تمام شد با اینکه دولت صنعا هیچ قصدی برای بهره برداری از این موضوع نداشت.

این صحنه ها 48 ساعت پس از دیدار گریفیتس با محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و 24 ساعت قبل از دیدار گریفیتس با سید عبدالملک بدرالدین الحوثی پخش شد.

همزمان رهبران دولت صنعا در دیدار با گریفیتس، مخالفت خود را با هر نوع سوء استفاده ائتلاف متجاوز از موضوع ورود غذا و دارو به عنوان اهرم فشاری بر مردم این سرزمین، اعلام کردند و سکوت سازمان ملل متحد در برابر استمرار محاصره، بسته بودن بنادر و فرودگاهها و توقیف کشتی های حاوی غذا، دارو و مشتقات نفتی را محکوم نمودند.

آنچه گریفیتس در این دیدارها شنید و صحنه های حمله رزمندگان یمنی به پایگاههای مرزی آل سعود که دید، وی را شوکه کرد.

در این میان چند موضوع باید ذکر شود.

1 – حمله رزمندگان یمنی به پایگاههای مرزی آل سعود موضوع جدیدی نیست. به عنوان مثال، کمیته های مردمی و ارتش یمن در سال 2009، به جبل الدخان و در سال 2016 به شهر الخوبه سیطره یافتند.

2 – سلسله جبال مرزی که نیروهای آل سعود در آن مستقر شده اند دارای پستی و بلندیهای جغرافیایی بسیار صعب العبوری است اما رزمندگان یمنی فقط با پیاده نظام و با داشتن سلاح های سبک به این مناطق نفوذ کردند آنهم در حالی که نظامیان سعودی، سودانی و مزدورانشان به انواع تجهیزات نظامی و زره پوش مجهز بوده و از پشتیبانی هوایی مستمر برخوردارند.

این عملیات مجددا ثابت کرد که ارتش متجاوز سعودی، شیوه های دفاعی خود را بروز نکرده و قادر به مقابله با حملات رزمندگان یمنی نیست که عقب نشینی های مکرر نیروهایش در برابر رزمندگان گواه آن است.

این عملیات مجددا ثابت کرد که نیروهای آل سعود و مزدوران یمنی و سودانی شان انگیزه ای برای جنگیدن ندارند که فرارشان از برابر رزمندگان یمنی گواهی بر این مدعاست.

ستاد تبلیغات جنگ یمن با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در این عملیات 40 پایگاه دشمن در محورهای عملیاتی جیزان آزاد شد و حداقل 200 سرباز سعودی و مزدور یمنی و سودانی، کشته، زخمی و اسیر شدند، بیش از 60 دستگاه نفربر و خودروی زرهی در آتش سوخت و مقادیر زیادی سلاح، مهمات و تجهیزات پیشرفته توسط رزمندگان یمنی به غنیمت گرفته شده است.

رسانه های ائتلاف متجاوز برای سرپوش گذاشتن بر این شکست مفتضحانه اینگونه وانمود کردند که تصاویر پخش شده درباره عملیات جیزان ساختگی است، که به همین دلیل ستاد تبلیغات جنگ یمن برای افشای این دروغگویی متجاوزین، صحنه های جدیدی از این عملیات که حاوی تصاویر نیروهای سعودی، مزدوران، پایگاهها و خودروهایشان بود را پخش کرد.

لازم به یادآوری است که این تنها بخشی از صحنه های عملیات جیزان است که توسط ستاد تبلیغات جنگ یمن پخش شده و صحنه های بسیاری از این عملیات در زمان حاضر پخش نمی شود تا در آینده با پخش آن، دشمن بار دیگر غافلگیر شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها