گزارش بی بی سی از فرمانده افسانه‌ای حماس

گزارش بی بی سی از فرمانده افسانه‌ای حماس
دوشنبه 10 خرداد 1400 - 21:00

صهیونیست‌ها تاکنون هفت بار برای ترور او اقدام کرده‌اند که هربار تیرشان به سنگ خورده است. فرمانده‌ای که زن و فرزند شیرخواره‌اش را در راه مقاومت از دست داده اما از پای ننشسته است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

وبسایت انگلیسی شبکه بی بی سی در گزارشی به «محمد الضیف» فرمانده گروه مقاومت «کتائب عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس پرداخته و نوشته است که رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه حداقل دو مرتبه برای ترور وی تلاش کرده و ناکام مانده است.

در این گزارش آمده است که ماه گذشته یک فایل صوتی از فرمانده عزالدین قسام منتشر شد که به شدت به اسرائیل هشدار می‌داد که اگر خواسته‌های حماس را برآورده نکند، «هزینه سنگینی» خواهد پرداخت. این صوت متعلق به «محمد الضیف» فرمانده شاخه نظامی حماس بود، فردی که اکنون اولین و مهم‌ترین هدف اسرائیل است؛ شخصی که پس از سکوت هفت ساله، بار دیگر به عرصه رسانه‌ها ورود پیدا کرده است.

«هیدی زیلبرمن» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی درباره وی به بی بی سی گفت که در جنگ اخیر غزه دوبار برای ترور وی تلاش شد که هر بار توانست فرار کند و پیش از این نیز در دو دهه گذشته بیش از پنج مرتبه اسرائیل تلاش کرده وی را ترور کند که ناکام مانده است.

او اذعان کرد که مقامات نظامی ارتش صهیونیستی که تلاش داشتند در جنگ اخیر غزه تعداد زیادی از فرماندهان مقاومت را از پا درآورند، از این به اصطلاح موش و گربه بازی خسته و سرشکسته شده‌اند. «متیو لیویت» تحلیلگر حوزه غرب آسیا به بی بی سی گفت: «روشن است که اسرائیلی‌ها لیستی از افراد دارند که معتقدند اساس قدرت نظامی حماس هستند و محمد الضیف در رأس آن‌هاست.»

در ادامه گزارشی بی بی آمده است: «تمامی چیزی که در خصوص ضیف می‌دانیم برگرفته از رسانه‌های فلسطینی و اسرائیلی است. اینکه او در اردوگاه خان یونس در سال ۱۹۶۵ به دنیا آمد. [۵۶ ساله] زمانی که منطقه غزه تحت مدیریت دولت مصر بود. نام او در شناسنامه "محمد دیاب ابراهیم المصری" است و از آن‌جایی که همواره در حال فرار و به نوعی هر روز مهمان یکی است و در خانه دوستان و آشنایان جز به قدر کفاف نمی‌ماند، لقب محمد الضیف به او داده‌اند.»

اطلاعات بیشتری از او در دست نیست. الضیف زمانی که جوان بود به جنبش حماس در میانه انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ پیوست و به سرعت به مدارج بالا دست یافت. به گفته «متیو لیویت» محمد الضیف از افراد نزدیک به رهبران حماس از جمله شهید «یحیی عیاش» (معروف به مهندس) بود. «یحیی عیاش» در سال ۱۹۹۶ ترور شد و محمد الضیف نیز چندین عملیات انتقام را برنامه‌ریزی و اجرا کرد و در سال ۲۰۰۲ پس از شهادت «صلاح شهاده» مؤسس «کتائب عزالدین قسام» به عنوان فرمانده این گروه، انتخاب شد.

به نوشته بی بی سی، «محمد الضیف» اقدام به توسعه توان تسلیحاتی عزالدین قسام از جمله راکت‌های «القسام» و همچنین حفر تونل‌ها کرد و گفته می‌شود بیشتر زمان خود را برای فرار از عملیات‌های ترور اسرائیل و اجرای عملیات نظامی صرف می‌کند. در ابتدای مسئولیتش چهار بار هدف ترور قرار گرفت که در یکی از آن‌ها یک چشم خود را از دست داد.

داستان این عملیات ترور نیز به سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد که جنگنده اسرائیلی خانه یکی از رهبران حماس را در غزه هدف قرار داد. یک ژنرال بازنشسته صهیونیست در این باره به بی بی سی گفت:‌«بسیاری گمان می‌کردند که او به هیچ وجه نمی‌تواند به کارش به عنوان یک فرمانده ادامه دهد، اما تا جایی که می‌توانست بهبود یافت و اگرچه یک چشمش را از دست داد اما یک چشم دیگر دارد.»

«بی‌بی‌سی» سپس نوشت که «محمد الضیف» به دلیل فرارهایش از عملیات‌های ترور در میان دشمنانش به گربه‌ای که ۹ روح دارد معروف است.پنجمین تلاش برای ترور وی در اثنای جنگ ۲۰۱۴ غزه صورت گرفت و جنگنده اسرائیلی خانه‌ای را در محله «الشیخ رضوان» در غزه بمباران کرد که همسرش «وداد» و نوزاد شیرخواره‌اش «علی» کشته شدند.

رژیم اسرائیل گمان می‌کرد که محمد الضیف را به شهادت رسانده اما او در محل بمباران شده نبود و جنبش حماس پس از آن اعلام کرد که محمد الضیف زنده است و به فرماندهی عملیات‌های نظامی ادامه می‌دهد.

به گزارش فارس، نام الضیف بار دیگر در آستانه درگیری‌های اخیر در فلسطین بر سر زبان‌ها افتاد و فلسطینی‌ها نام او را در تظاهراتشان چه در مسجدالاقصی چه در مناطق دیگری از محله قدیمی قدس اشغالی فریاد زدند.

در تظاهرات اخیر در قدس اشغالی و همچنین تظاهرات اهالی کرانه باختری و اراضی ۱۹۴۸، مردم شعار «ما مردان محمد الضیف» هستیم سر دادند و این شعار در میان برخی از افراد مسلح جنبش فتح نیز شنیده شد و این‌گونه بود که الضیف عملا به عنوان «فرمانده جنگ مقاومت» در یک فایل ویدئویی ظاهر شد چراکه گروه‌های مقاومت فلسطین به ضرب‌الاجل او درباره عدم حمله به تل‌‌آویو و مهلت چندساعته برای تخلیه مسجدالاقصی پایبند بودند که این خود بیانگر جایگاه او در میان شاخه نظامی گروه‌های مقاومت فلسطین است.

پربیننده ترین خبرها