تظاهرات کارمندان آنروا در غزه در اعتراض به حمایت مدیرشان از تل‌آویو

تظاهرات کارمندان آنروا در غزه در اعتراض به حمایت مدیرشان از تل‌آویو
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 14:58

شمار زیادی از کارمندان آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، در اعتراض به جانبداری مدیر این آژانس از رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر علیه نوار غزه، علیه او تظاهرات کردند و خواستار برکناری او شدند.

العالم _ فلسطین اشغالی

دردسرهای اظهارات «ماتیاس شمالی» مدیر عملیات آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی درباره تجاوز اخیر این رژیم به غزه با وجود عذرخواهی او از فلسطینی‌ها تمام نشده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دیروز (دوشنبه - ۳۱ می)، شمار زیادی از کارمندان آنروا با برگزاری تظاهرات در نوار غزه، اظهارات او در گفت‌وگو با تلویزیون رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار استعفای او شدند.صدها نفر از ساکنان نوار غزه نیز برای محکوم کردن این اقدام شمالی، در این تظاهرات، کارمندان آنروا را همراهی کردند.

گروه‌های فلسطینی شرکت کننده در این تظاهرات با شعار «ماتیاس برو» خواستار کناره‌گیری او از پستش شدند و دوره خدمت او را «بدترین دوره» در تاریخ فعالیت‌های آنروا اعلام کردند.

«محمد غبن» عضو هیأت اداری کارمندان این آژانس امدادرسان گفت که این تظاهرات و راهپیمایی به دلایل مختلفی برگزار شد که مهمترین آن، اظهارات ماتیاس شمالی در یک شبکه تلویزیونی است که وی طی آن گفته بود: «هدف‌گیری‌های [رژیم صهیونیستی] با دقت بالایی انجام شد و اسرائیل از هدف قرار دادند غیرنظامیان اجتناب ورزید».

وی افزود: « شمالی ۶۲ کودک فلسطینی را که برخی از آنها دانش‌آموزان مدارس آنروا هستند و طی بمباران‌های اسرائیل کشته شدند را فراموش کرده است. علاوه بر آن، از ارائه کمک به آوارگانی که به مدارس آنروا پناه آورده‌اند اجتناب می‌ورزد و تا به امروز آب و برق در اختیار این افراد قرار نگرفته که این امر کاملا میزان صداقتش در کار برای کمک به آوارگان در زمان جنگ را زیر سوال می‌برد».

غبن تصریح کرد که شمالی از زمان تصدی این پست در آنروا، کارمندان این آژانس به همراه او، هیج موفقیت قابل توجهی کسب نکرده‌اند. وی حتی توافق‌ها با این کارمندان را انکار می‌کند. برخی مشاغل را منحل کرده ، کمک‌ها را کاهش داده، شمار دانش‌آموزان در یک کلاس را در سایه کاهش شمار معلمان افزایش داده است و به عقد قرارداد موقت با معلمان روی آورده است.

به گفته این عضو هیأت اداری کامندان آنروا، ماتیاس شمالی از لبنان اخراج شد. سوریه آن را نپذیرفت و در نهایت وی به نوار غزه فرستاده شد.

شمالی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی مدعی شده بود: « در میزان دقت بمباران‌های ارتش اسرائیل علیه نوار غزه شکی نیست و نحوه بمباران این ارتش علیه غزه طی ۱۱ روز عملیات نظامی، کاملا حرفه‌ای بود».

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین در غزه تعداد شهدای نوار غزه به ۲۵۳ نفر رسیده که در میان آنها ۶۶ کودک، ۳۹ زن و ۱۷ سالخورده دیده می‌شود و ۱۹۴۸ نفر نیز زخمی شده‌اند.

پاسخ حماس به اظهارات ماتیاس شمالی

در همان زمان، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) این اظهارات شمالی را محکوم کرد و گفت: «ما از سخنان ماتیاس شمالی در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل درباره تجاوز اخیر علیه غزه که خود را در جایگاه یک تحلیلگر نظامی یا سخنگوی ارتش قرار داده بود، شوکه شدیم».

حماس با بیان اینکه مدیر آنروا درصدد توجیه بمباران غیرنظامیان و خانه هایشان، کاستن از حجم قربانیان غزه و تمجید ارتش رژیم صهیونیستی بوده گفت: به مدیر آنروا یادآور می‌شویم که وظیفه او حمایت از آوارگان و نه توجیه تجاوز و کشتار کودکان و تخریب خانه‌ها و هدف قرار دادن تاسیسات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی است. او باید از مردم فلسطین و قربانیان این تجاوز عذرخواهی کند.

درخواست برای برکناری ماتیاس

کمیته‌های مقاومت فلسطین تأکید کردند که با این اظهارات، شمالی نشان داد که او حامی رژیم صهیونیستی و «روایت این رژیم در تجاوز به غزه و نقض معیارهای فعالیت انسان‌دوستانه اوست» است و وی اساسا از ابتدای شروع به کار خود در نوار غزه، خدمات‌رسانی را کاهش داده و از رژیم صهیونیستی دفاع کرده است.

کمیته‌های مقاومت همچنین از دبیر کل سازمان ملل خواستند که شمالی را از منصبش عزل کند؛ پیش از آن که زنان، مردان، کودکان و خانواده‌های شهدایی که «موشک‌های دقیق اسرائیل به آنان اصابت کرده بود»، او را بیرون کنند .

عذرخواهی از مردم فلسطین

مدیر عملیات آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در پاسخ به این حجم از واکنش مردم و مقاومت فلسطین، چند روز پیش نسبت به اظهارات اخیر خود که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را توجیه کرده بود، ابراز تاسف کرد.

وی گفت: «صحبت‌هایی که اخیرا با تلویزیون اسرائیل داشتم، موجب آزردگی و رنجش خاطر کسانی شده بود که یکی از اعضای خانواده‌ خود را در جنگ غزه از دست دادند. دو هفته گذشته برای غزه و کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند، وحشتناک بود».

وی افزود: «من با خانواده‌هایی که عزیزانشان را به طرز فجیعی از دست دادند، صمیمانه ابراز همدردی می‌کنم و نهایت احترام و همبستگی خود را با همکارانم در آنروا و خانواده‌هایشان ابراز می‌دارم که درد و خسارت سنگینی را متحمل شدند».

فارس

پربیننده ترین خبرها