واکنش ترودو به کشف گورهای دسته‌جمعی در کانادا: کلیسای کاتولیک باید مسئولیت بپذیرد

واکنش ترودو به کشف گورهای دسته‌جمعی در کانادا: کلیسای کاتولیک باید مسئولیت بپذیرد
شنبه 15 خرداد 1400 - 11:45

نخست‌وزیر کانادا به کشف گورهای دسته‌جمعی در این کشور واکنش نشان داد.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، خواستار مسئولیت پذیری کلیسای کاتولیک این کشور در پرونده کشف یک گور دسته‌جمعی شامل بقایای اجساد ۲۱۵ کودک بومی شد.

او با انتقاد از مواضع کلیسای کاتولیک درباره این موضوع، گفت اگر کلیسا اسناد مرتبط با مدرسه شبانه‌روزی مسیحی که این گور در آنجا کشف شده را منتشر نکند، دولت علیه کلیسا شکایت می‌کند.

دولت کانادا روز ۸ خرداد اعلام کرد گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی را در مدرسه شبانه‌روزی کلمپوس کشف کرده است.

مدرسه کلمپوس در سال ۱۸۹۰، با هدف جداسازی کودکان بومی از خانواده و تدریس زبان انگلیسی به آنها به جای زبان مادری و فرهنگ بومی، توسط کلیسای کاتولیک راه‌اندازی شد.

در اواخر دهه ۶۰ میلادی نظارت بر این مدرسه شبانه‌روزی به دولت کانادا محول شد و سرانجام این مدرسه در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد.

اکنون بعد از چهار دهه تعطیلی، جسد ۲۱۵ کودک بومی محصل این مدرسه در محوطه آن کشف شده که برخی از آنها سه ساله بوده‌اند و بیشتر از افراد جامعه بومی «سِپواخِمپ» هستند.

سال ۲۰۱۵ «کمیسیون حقیقت و اصلاح» کانادا گزارشی درباره مدارس اجباری برای بومی‌ها منتشر کرد که می‌گوید هزاران کودک از خانواده‌هایشان جدا شده و مجبور به ماندن در مدارس شبانه‌روزی شده بودند. این گزارش از آزار جسمی، جنسی و روانی کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی بومیان هم در دوران تحت کنترل کلیسای کاتولیک و هم دولت فدرال کانادا خبر داده بود.

رهبران بومی کانادا در روزهای گذشته خواستار ادامه تحقیقات و جستجوی ساختمان‌های مربوط به این مدرسه شبانه‌روزی و سایر مدارس بومیان شده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها