سفیر یمن در گفتگوی اختصاصی با العالم مطرح کرد؛

آخرین جزئیات مذاکرات هیات عمانی در صنعا/ گفتگوهای آتش بس؛ باید تحت نظارت سازمان ملل باشد/ فشار نظامی ائتلاف سعودی یک لحظه هم متوقف نشده است/ دستیابی یمن به فناوری ساخت سلاح و تجهیزات/ امارات همچنان جزایر یمن را تحت اشغال خود دارد

آخرین جزئیات مذاکرات هیات عمانی در صنعا/ گفتگوهای آتش بس؛ باید تحت نظارت سازمان ملل باشد/ فشار نظامی ائتلاف سعودی یک لحظه هم متوقف نشده است/ دستیابی یمن به فناوری ساخت سلاح و تجهیزات/ امارات همچنان جزایر یمن را تحت اشغال خود دارد
چهارشنبه 19 خرداد 1400 - 21:32

سفیر دولت نجات ملی یمن در ایران با انتقاد از سیاست های یک جانبه سازمان ملل گفت: محاصره یمن مساله ای غیرقانونی است و مبتنی بر هیچ یک از قطعنامه های شورای امنیت نیست و هیچ مشروعیت بین المللی ندارد

العالم - یمن

ابراهیم الدیلمی، سفیر دولت نجات ملی یمن در ایران درگفتگوی اختصاصی با العالم اظهار داشت: «از تلاشهای سازمان ملل انتقاد داریم زیرا این تلاش ها نیاز یمنی ها برای توقف تجاوزگری و رفع محاصره را برآورده نمی کند.»

خلاصه مهمترین موضوعات مطرح شده در این گفتگو:

- آنچه که یمنی ها به عمانی ها و سازمان ملل گفتند همان است که همواره به صورت علنی نیز مطرح می کنند.
- هرگونه تحرک عمان و یا هر طرف دیگری که به برآورده شدن حقوق یمنی ها بینجامد، دولت صنعا از آن استقبال می کند.
- عربستان یمن را محاصره کرده و از ورود سوخت و فرآورده های نفتی جلوگیری می کند.
- مشکل عدم دستیابی به صلح و آتش بس در بی اعتمادی و در تجربه های سابق میان یمن و ائتلاف متجاوز و سازمان ملل نهفته است
- شایعه پراکنی ها مبنی بر آنکه دولت صنعا فشارهایی نظامی اعمال میکند را تکذیب می کنم زیرا این ائتلاف متجاوز است که فشارهای نظامی اش حتی یک لحظه هم متوقف نشده است
- سفیر یمن در ایران شایعاتی مبنی بر تغییر راهبرد یمن از راه حل سیاسی به مقابله با متجاوزان از راه های نظامی با توجه به تحولات اخیر در جبهه های مارب و جیزان را تکذیب کرد
- جنگ مأرب از اولین لحظه تجاوز به یمن شروع شد و همچنان ادامه دارد
- رسانه های بین المللی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس واقعیت ها را نادیده گرفتند
- نیروهای متجاوز دیگر ابزاری ندارند که بتوانند با آن جنگ خود علیه یمن را بزرگ نمایی کنند
- تمام شعارها و بهانه هایی که در ابتدای تجاوز مطرح می شد اکنون از بین رفته و بر همگان آشکار شده که این جنگ، تجاوزی عریان است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد
- یمنِ چند سال پیش با یمنِ امروز کاملا متفاوت است
- جنگ یمنی‌ها علیه ائتلاف متجاوز به تمام معنا جنگ شرافتمندانه‌ای است و غیرنظامیان را از حملات دور نگه می‌دارند
- ائتلاف متجاوز هیچ ابایی از بمباران غیرنظامیان بی‌گناه، سالن‌های عروسی، مدارس و مراکز درمانی و نیز شکنجه و قتل اسیران در زندان‌هایش ندارد
- یمنی‌ها تا زمان بیرون راندن متجاوزان از یمن، به مقاومت و مقابله با تجاوزگری ادامه خواهند داد.
- نیروهای یمنی توانمندی ساخت و تولید سلاح‌های بومی را دارند و ارتش یمن از گذشته مجهز به تسلیحات روسی و چینی بود.
- امارات برخی جزایر یمن را اشغال کرده و در برخی مواضع نظامی در داخل یمن مستقر است، و همچنان از نیروهای مزدور چه در ساحل غربی یا در استان‌های جنوبی حمایت می‌کند.

مشروح گفتگو:

سفر هیات عمانی به صنعا؛ نشانه ها، سناریوها و زمانبندی

العالم: سفر هیات عمانی به صنعا را چگون ارزیابی می کنید؟

ابراهیم الدیلمی: سفر برادران عمانی به صنعا به این دلیل است که یمنی ها از پادشاهی عمان استقبال می کنند و بر این باورند که کارنامه اش سفید است و دستانش به اقدامات ائتلاف متجاوز علیه یمن آلوده نیست و در این تجاوزگری طرف نبوده است.

پادشاهی عمان بسیاری از جوانب انسانی را تسهیل کرد و درهای خود را به روی تمام یمنی ها از گروه های مختلف گشود و با یمنی ها به عنوان همسایه برخورد کرد. پادشاهی عمان به حق همسایه ای نیکوست.

العالم: ارزیابی شما از اقدامات سازمان ملل در رابطه با یمن چگونه است؟

ابراهیم الدیلمی: هیات ملی یمن درمورد اقدامات کلی سازمان ملل طی دوره گذشته درخصوص ارائه کمک های انساندوستانه و رفع محاصره در قبال برخی خواسته های نظامی و سیاسی ملاحظاتی داشته است.

از تلاشهای سازمان ملل انتقاد داریم زیرا این تلاش ها نیاز یمنی ها برای توقف تجاوزگری و رفع محاصره را برآورده نمی کند.

با توجه به سخنان عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر انصارالله یمن مبنی بر آنکه "ما به عنوان یمني نمی پذیریم که حل مسائل انسانی و طبیعی ما منوط به برخی پرونده های سياسي و یا نظامی و یا میدانی و... باشد. محاصره مساله ای غیرقانونی است و مبتنی بر هیچ یک از قطعنامه های شورای امنیت نیست و هیچ مشروعیت بین المللی ندارد. در واقع محاصره فقط بیانگر خودرایی و زورگویی است که قطعا ثمر بخش نخواهد بود".

ما اهل صلح هستیم اما اهل تسلیم نیستیم

العالم: آیا ورود عمان بر خط اوضاع یمن حاکی از نفوذ در دیوار بحران است؟

ابراهیم الدیلمی: دولت صنعا نسبت به هر پیشنهادی که خواسته های مردم یمن از جمله ضرورت جدا کردن مسائل انسانی از مسائل سیاسی و نظامی را برآورده کند، رویکردی باز اختیار کرده است. اما آیا سازمان ملل واقعا به نقش خود عمل می کند؟ سازمان ملل همواره به مسائل یمن از این زاویه نگاه می کند که یک درگیری داخلی صورت گرفته است و جنبه خارجی را در نظر نمی گیرد.

عبدالملک الحوثی گفت ما اهل صلح هستیم اما اهل تسلیم نیستیم. اما تلاشهایی که صورت می گیرد در واقع برای تحمیل برخی واقعیت هاست تا نتیجه آن تسلیم باشد و نه صلح. و این بارزترین مشکل و ایراد است.

آنچه که یمنی ها به عمانی ها و سازمان ملل گفتند همان است که همواره به صورت علنی نیز مطرح می کنند. می بایست میان مسائل انسانی و سیاسی و نظامی جدایی صورت گیرد. و در عین حال اگر گفتگوهایی برای آتش بس وجود دارد، باید تحت نظارت سازمان ملل باشد تا آتش بس حاصل گردد نه آنکه به برخی ابتکارها اکتفا شود.

بسیاری مسائل دیگر نیز هست که باید زیر نظر سازمان ملل مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. مساله حضور بیگانگان و نیروهای اشغالگر در برخی جزایر و خاک یمن و بازپس گیری حاکمیت کامل یمن است و این علاوه بر برخی پرونده ها مانند پرونده اسیران است که تمام این مسائل باید در چارچوبی کلی و فراگیر و به صورت کامل بررسی شود.

خواسته های یمن خواسته هایی طبیعی و عادی است

العالم: آیا یمن روی تحرکات و اقدامات عمان حساب کرده است؟

ابراهیم الدیلمی: هرگونه تحرک عمان و یا هر طرف دیگری که به برآورده شدن حقوق یمنی ها بینجامد، دولت صنعا از آن استقبال می کند و بر آن حساب می کند. ما صاحبان حق هستیم و شرطهایی غیرممکن تحمیل نمی کنیم. در صورتی که طرف مقابل در نبرد اخیر شکست خورد. ما به عربستان تجاوز نکردیم در صورتی که این کشور تحت پوشش آمریکا به یمن یورش برد. عربستان یمن را محاصره کرده و از ورود سوخت و فرآورده های نفتی جلوگیری می کند و یمنی ها را از سفر به خارج برای درمان منع کرده است. ما امروز از اشغال خاک یمن سخن می گوییم. یمنی ها اشغالگر نیستند. خواسته های ما خواسته هایی طبیعی و عادی است.

سازمان ملل در رویکرد غیرمنطقی خود به مساله یمن به عنوان یک درگیری یمنی ـ یمنی نگاه می کند. این رویکرد قطعا راه به جایی نخواهد برد.

برون رفت امن برای ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی علیه یمن آن است که باید ابتدا تجاوزگری خود را متوقف و محاصره را رفع و خاک یمن را ترک کند. و تمام جزییات متعلق به اسیران و جبران خسارت ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد. توپ اینک در زمین ائتلاف است و راه حل از همان روز نخست تجاوزگری تا به امروز بر سر میز مطرح است.

تجاوز ائتلاف سعودی یک لحظه هم متوقف نشده است

العالم: آیا ائتلاف متجاوز از طریق پیشنهادهای آتش بس به دنبال یک برون رفت است؟

ابراهیم الدیلمی: مشکل عدم دستیابی به صلح و آتش بس در بی اعتمادی و در تجربه های سابق میان یمن و ائتلاف متجاوز و سازمان ملل نهفته است. گفتگوهایی در سوئیس و سوئد و کویت و عمان صورت گرفت اما بی نتیجه بود. عدم جدیت جامعه جهانی و سازمان ملل در اجرای توافقات، سبب می شود تا بی اعتمادی همواره حاکم باشد و این علاوه بر رویکرد نادرست سازمان ملل درخصوص مشکل یمن و در نظر گرفتن آن به عنوان یک مشکل داخلی و بی توجهی به جنبه خارجی و ائتلاف سعودی آمریکایی و تداوم محاصره یمن است. تمام این مسائل بر سر دستیابی به نتیجه روشن و شفاف مانع تراشی می کنند و این علاوه بر عملکرد سوء فرستادگان سازمان ملل و از جمله مارتین گریفیث است.

شایعه پراکنی ها مبنی بر آنکه دولت صنعا فشارهایی نظامی اعمال میکند را تکذیب می کنم زیرا این ائتلاف متجاوز است که فشارهای نظامی اش حتی یک لحظه هم متوقف نشده است. و در حالی که هیات ملی یمن از امنیت و حاکمیت یمن دفاع می کند، برخی می کوشند تا وانمود کنند که هیات ملی یمن خواهان آتش بس و حل بحران نیست؛ اما واقعیت خلاف این امر را نشان می دهد.

العالم: آیا صنعا راهبرد خود در جبهه های نبرد را تغییر داده است؟

ابراهیم الدیلمی: شایعاتی مبنی بر تغییر راهبرد یمن از راه حل سیاسی به مقابله با متجاوزان از راه های نظامی با توجه به تحولات اخیر در جبهه های مارب و جیزان کذب است

این شایعات صحیح نیست. نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن حمله کردند و همچنان در خاک یمن حضور دارند. دولت نجات ملی یمن از دعوت کنندگان به صلح و راه حل مسالمت آمیز است. اما در عین حال به مقابله و رویارویی با متجاوزان از طریق راه های نظامی و امنیتی روی می آورد. و صحیح آن است که هر دو روند سیاسی و نظامی با همدیگر پیش بروند تا آنکه به اخراج متجاوزان و رفع محاصره منجر گردد.

العالم: پیامدهای تحولات نظامی در جبهه مأرب چیست؟

ابراهیم الدیلمی: ما نمی توانیم بگوییم که درگیری در جبهه مأرب شدت گرفته است. زیرا جنگ مأرب از اولین لحظه تجاوز به یمن شروع شد و همچنان ادامه دارد. این نبرد قوی ترین و شدیدترین درگیری میان یمنی ها و نیروهای متجاوز سعودی-امریکایی و مزدوران آنها به شمار می رود.

استان مأرب مرکز تجمعی ناهنجار و عجیب از نیروهای متجاوز و جمع زیادی از عناصر تکفیری متعلق به مناطق مختلف شده و به مرکز تجاوز به مناطق دیگر بدل گشته است. در طول دوره های گذشته مأرب با شعار "صنعا به سوی تو می آییم" شناخته می شد که نیروهای متجاوز از این منطقه به استان های الجوف و صنعا و البیضاء و شبوه حمله کرده بودند.

آن صحنه احمقانه و دردناک را نمی توان فراموش کرد که نیروهای متجاوز کمی پس از تجاوز به سد تاریخی مارب، پرچم های خود را بر فراز آن نصب کردند و گمان کردند که این کار به کرامت و حاکمیت یمن و یمنی ها آسیب می رساند.

آنچه شرافتمندان باید انجام دهیم، ایستادگی در مقابل تجاوز و بیرون راندن متجاوزان از سرزمین یمن با خفت و خواری است، آن هم پس از شکست سختی که در یمن متحمل شد و ننگ و ذلت آن را چشید.

رسانه های بین المللی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس واقعیت ها را نادیده گرفتند و رویدادهای یمن را به گونه دیگری به تصویر کشیدند و مسئله مأرب را به مسائل دیگری مانند مذاکرات هسته ای جاری ایران در وین پیوند دادند

جمهوری اسلامی ایران همواره تصریح کرده که مذاکراتش با هیچ مسئله دیگری در منطقه چه یمن باشد چه هر جای دیگر، ارتباطی ندارد، رسانه های متعلق به نیروهای متجاوز درصدد کوچک نشان دادن شکست آنها و پروژه شان در یمن هستند.

اردوگاه دشمن از ضعف و سستی رنج می برد

العالم: اهمیت دستاورد نظامی در جیزان با گشودن جبهه های دیگر چیست؟

ابراهیم الدیلمی: اهمیت باز کردن جبهه های نظامی مثل جیزان و جبهه های دیگر، در کنار توان نظامی و پشتیبانی جبهه ها و نقش پررنگ یمنی ها در تقویت حضور نظامی در جبهه های نبرد جلوه گر می شود. ضمن اینکه اردوگاه دشمن از ضعف و سستی رنج می برد و نشانه های این ضعف در بسیاری از نبردهای مرزی یا داخلی یمن آشکار شد.

نیروهای متجاوز دیگر ابزاری ندارند که بتوانند با آن جنگ خود علیه یمن را بزرگ نمایی کنند. تمام شعارها و بهانه هایی که در ابتدای تجاوز مطرح می شد اکنون از بین رفته و بر همگان آشکار شده که این جنگ، تجاوزی عریان است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. ضمن اینکه ادامه آن نیز کاری بی نتیجه است و تنها، ادامه هدر دادن خون یمنی ها و تلاش برای شکست اراده آنها است که ناکامی آن نیز طی هفت سال تجاوز بر یمن آشکار شده است.

برخلاف اقدامات ائتلاف؛ غیرنظامیان سعودی مورد حمله یمن قرار نگرفتند

العالم: چرا سعودی می‌گوید دستاوردهای الجیزه ساختگی است؟

ابراهیم الدیلمی: نیروهای یمنی ویدیوهایی را از مناطق مرزی عربستان و درباره کشته و اسیر شدن شماری از نظامیان سعودی و نیز حملات پهپادی نیروهای یمنی منتشر کرد. لذا، انکار و سانسور سعودی هیچ سودی برای این رژیم نخواهد داشت و آن گزینه‌ای جز لغو محاصره و پایان دادن به تجاوزش علیه یمن ندارد و باید این کشور را ترک کند تا ملت یمن درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و استقلال ملی‌شان را حفظ کنند. یمنِ چند سال پیش با یمنِ امروز کاملا متفاوت است.

خطاب به مسئولان یمنی، که به دست دامان رژیم سعودی شده‌اند می گویم که نسل جدیدی شکل گرفته که کرامت و عزت را به یمن بازگردانده و با ائتلاف تجاوز مقابله می‌کنند.

جنگ یمنی‌ها علیه ائتلاف متجاوز به تمام معنا جنگ شرافتمندانه‌ای است و غیرنظامیان را از حملات دور نگه می‌دارند در حالی‌که ائتلاف متجاوز هیچ ابایی از بمباران غیرنظامیان بی‌گناه، سالن‌های عروسی، مدارس و مراکز درمانی و نیز شکنجه و قتل اسیران در زندان‌هایش ندارد.

ما از حکومت سعودی یا دیگران نشنیده‌ایم که در جریان حملات پهپادی نیروهای یمنی حتی یک غیرنظامی عربستانی کشته شده باشند و اگر کسانی چنین ادعایی را مطرح کنند، باید بدانند که وظیفه کمیته‌های تحقیق بین‌المللی است که درباره تمام جنایت‌های ائتلاف در مناطق مختلف یمن تحقیقات صورت دهد.

تلاش ائتلاف متجاوز برای توجیه دلایل تجاوز علیه یمن بی‌نتیجه بوده است و اگر این ائتلاف شجاعت دارد، باید به واقعیت جدید اذعان کند و به دنبال اجرای راه‌حل‌های سیاسی باشد که دولت نجات ملی یمن از همان روز نخست آنها را مطرح کرده است.

ائتلاف متجاوز را به صلح فراخوند و گفت که در غیر این‌صورت، ائتلاف متحمل تلفات و خسارات بیشتر خواهد شد.

یمنی‌ها تا زمان بیرون راندن متجاوزان از یمن، به مقاومت و مقابله با تجاوزگری ادامه خواهند داد.

با رد برخی ادعاها مبنی بر حمایت تسلیحاتی ایران از یمن، باید بگوییم "ما به ائتلاف متجاوز می‌گوییم آیا این تسلیحات شما در جده یا در القصیر ساخته می‌شود. بلکه تمامی تسلیحات و جنگ‌افزارهای شما ساختِ غرب، آمریکا و چین است. یمنی‌ها از کسانی‌که آنها را تجهیز تسلیحاتی می‌کنند، استقبال می‌کنند."

نیروهای یمنی توانمندی ساخت و تولید سلاح‌های بومی را دارند و ارتش یمن از گذشته مجهز به تسلیحات روسی و چینی بود.

امارات همچنان به اشغال یمن ادامه می دهد

العالم: آیا امارات در یمن عقب‌نشینی کرده یا در حال موضع‌گیری مجدد است؟

ابراهیم الدیلمی: اینکه امارات اعلام کرده که از یمن عقب‌نشینی کرده است، صحت ندارد و واقعیت میدانی چنین ادعایی را رد می‌کند. امارات برخی جزایر یمن را اشغال کرده و در برخی مواضع نظامی در داخل یمن مستقر است، و همچنان از نیروهای مزدور چه در ساحل غربی یا در استان‌های جنوبی حمایت می‌کند.

"به سعودی‌ها می‌گوییم باید دست از تجاوز بردارند و یمن را به یمنی‌ها واگذار کند. همچنین خطاب‌مان به اماراتی‌ها است که از منازعات داخلی سوء‌استفاده و میان یمنی‌ها اختلاف ایجاد می‌کنند تا نفوذشان را در یمن تقویت کنند."

دولت نجات ملی یمن در حال دفاع از خود است و سلاح آن نیز دفاع است و هدفش یاری مظلومان و مقابله با تجاوز به یمن است و تا زمانی‌که ائتلاف به تجاوز علیه یمن پایان ندهد، این جنبش با آن مقابله خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها