سران ناتو در آستانه وداع رسمی با افغانستان

سران ناتو در آستانه وداع رسمی با افغانستان
يکشنبه 23 خرداد 1400 - 12:31

سران ناتو دوشنبه با افغانستان رسماً وداع می‌کنند.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همتایانش در ناتو فردا (دوشنبه) در آخرین نشست خود رسماً با افغانستان وداع کنند. این به معنای پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا و عقب‌نشینی قطعی ارتش ایالات متحده از افغانستان است.

بنا بر آمار منتشرشده از سوی دانشگاه براون، این جنگ ۱۸ ساله تنها برای آمریکا ۲.۲۶ ترلیون دلار هزینه داشت و جان ۲ هزار و ۴۴۲ سرباز آمریکایی را نیز گرفت. همچنین هزار و ۱۴۴ پرسنل از کشورهای متحد آمریکا در این جنگ جان خود را از دست دادند.

اما این آمار در قیاس با ضرر و زیان واردشده به افغانستان تقریباً ناچیز است. در این ۱۸ سال بیش از ۴۷ هزار غیرنظامی افغان، ۶۹ هزار عضو ارتش افغانستان و بیش از ۵۱ هزار پیکارجو جان خود را از دست دادند.

کمتر تحلیلگری را می‌توان یافت که باور داشته باشد این جنگ برای افغانستان ثبات پایدار، دموکراسی معنادار و امنیت به ارمغان آورده است.

اریک برتبرگ، مدیر برنامه اروپا در «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» در این خصوص می‌گوید: در این نقطه اینطور تصور می‌کنید که سران ناتو تقریباً می‌خواهند به جای مهم جلوه دادن ماجرا، موضوع را کم‌ اهمیت جلوه دهند و منطقه را به آرامی ترک کنند و بر مسائلی دیگر متمرکز شوند.

در اثنای این عقب‌نشینی که به رهبری آمریکا انجام می‌شود، متحدان اروپایی ایالات متحده و کانادا می‌خواهند از زبان جو بایدن بشنوند امنیت سفارتخانه‌هایشان -- در کنار امنیت فرودگاه کابل و جاده‌های مهم افغانستان -- چطور تأمین می‌شود. عده‌ای نیز درباره توانایی دولت افغانستان برای چیرگی بر یک شورش سراسری طالبان تردید دارند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها