مزاحمت قایق‌ نظامی ترکیه برای شناور یونانی در آستانه دیدار سران دو کشور

مزاحمت قایق‌ نظامی ترکیه برای شناور یونانی در آستانه دیدار سران دو کشور
يکشنبه 23 خرداد 1400 - 17:39

گارد ساحلی یونان از مزاحمت یک قایق نظامی ترکیه برای یک شناور یونانی در شرق دریای اژه خبر داد.

العالم ـ ترکیه

در آستانه دیدار سران ترکیه و یونان، گارد ساحلی یونان از اقدام خطرناک و مزاحمت یکی از قایق‌های نظامی ارتش ترکیه در شرق دریای اژه خبر داد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» گارد ساحلی یونان روز یکشنبه مدعی اقدام خطرناک یکی از قایق‌های نظامی ترکیه علیه یک گشتی یونان در شرق دریای اژه و نزدیک جزایر «لسباس» شد. گارد ساحلی یونان گفت که در این حادثه گشت ساحلی یونان آسیب جزیی دید، اما هیچکدام از پرسنل نظامی آسیب ندیده اند.

این اتفاق در حالی رخ داد که نخست وزیر یونان قرار است فردا دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست ناتو در شهر «بروکسل» در بلژیک با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار کند.

«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان روز جمعه گفت: «ما همیشه آماده استقبال از برنامه مثبت هستیم، اما به صورت تدریجی، متناسب و برگشت پذیر ... به شرطی که تنش‌زدایی کنونی حفظ شود و ترکیه به طور سازنده در گفت‌‌وگو مشارکت کند و به شروط تعیین شده توسط اتحادیه اروپا احترام بگذارد.»

به گزارش فارس، تابستان سال گذشته پس از اعزام کشتی‌های تحقیقاتی ترکیه به آبهای ادعایی یونان، درگیری بین دو طرف ایجاد شد. در آن برهه پر تنش آتن از اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های گسترده‌ای علیه ترکیه اعمال کند. در حالیکه اتحادیه اروپا از این کار امتناع ورزید، اما ترکیه را برای انجام دیپلماسی با یونان تحت فشار قرار داد.

وزیر خاجه ترکیه اخیرا در مصاحبه با یک روزنامه یونانی مواضع آنکارا در قبال موضوعات تنش‌زا در روابط دو کشور را بیان کرد. مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه «ویما» از یونان خواست که از استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان برگ برنده علیه ترکیه اجتناب کند. وزیر خارجه ترکیه همچنین از یونان درخواست کرد از که فضای مثبت کنونی در روابط دو کشور برای حل اختلافات استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها