غزه؛ خاری در چشمان دولت جدید اسرائیل

غزه؛ خاری در چشمان دولت جدید اسرائیل
سه شنبه 25 خرداد 1400 - 10:46

درخواست ها از همه مساجد باریکه غزه برای برگزاری راه پیمایی های ضد اسرائیلی برای اعتراض به اشغالگری اسرائیل درمسجد الاقصی و مناطق شهر قدس ادامه داشت تا اینکه ماه گذشته، موشک های مقاومت بر سرزمین های اشغالی فرود آمد، آیا این سناریو در سایه دولت جدید اسرائیل هم تکرار خواهد شد؟

العالم تحلیل روز

تنها دستاورد دولت جدید اسرائیل، سرنگون کردن نتانیاهو است و شاید این تنها تصمیمی است که همه اعضای دولت جدید درباره آن اتفاق نظر دارند.

دولت جدید، دولت ضد و نقیضی است که برنامه ای منسجم و یکدست و نقطه نظری آشکار برای حل بحران های انباشت شده اسرائیل ندارد.

به ویژه طی دو سالی که طی آن 4 بار انتخابات برگزار شد و این مساله به ضعف عمومی در داخل موسسات اسرائیل منجر شد.

میراثی که نتانیاهو برجای گذاشته است، برای هر مسئول نظامی سنگین خواهد بود، نتانیاهو برای دولت جدید، اقتصادی ورشکسته و یک مجموعه امنیتی ناکارآمد و وجهه ای نامساعد از ارتش اسرائیل را که قویترین سلاح های جهان را دارد، برجای گذاشته است ، ارتشی که تا اخرین دقیقه از نبرد سیف القدس، نتوانست شلیک های موشکی مقاومت را متوقف کند و گنبد آهنینی که این رژیم به وجود آن افتخار می کرد، نتوانست در برابر حملات موشکی مقاومت ، دوام بیاورد.

تنها موضوعی که نتانیاهو موفق به اجرای آن شد ، یعنی عادی سازی در روابط با برخی کشورهای عربی نیز اکنون درنتیجه وحدت میان فلسطینی ها و اتفاق نظر آنان درباره راه کار مقاومت دچار تزلزل شده زیرا فلسطینی ها ثابت کردند که شانه خالی کردن برخی از عرب ها از آن ها به معنای شکست آنان نیست و تصمیم فلسطینی ها مستقل خواهد بود و آنها تحت تاثیر اقدامات تحریک آمیز اقدام کنندگان به عادی سازی قرار نخواهند گرفت.

در چنین شرایطی، دولت جدید اسرائیل چگونه با مردمی که همچنان قلبش برای قدس می تپد و تقسیمات جغرافیایی نتوانسته است که آن ها را متفرق کند، روبرو خواهد شد؟ نبرد سیف القدس ثابت کرد که فلسطین تقسیم پذیر نیست .

دوران نتانیاهو با همه جنایت ها و شهرک سازی و یهودی سازی پایان یافت و دولت نفتالی بنت نیز تفاوتی با آن ندارد و از لحظات اولیه رای اعتماد کنیست اسرائیل به دولت جدید اسرائیل، رهبر آن اعلام کرد که طرح شهرک سازی همچنان ادامه دارد و متوقف نخواهد شد و درنتیجه این دولت نیز دولتی نژادپرست و حامی شهرک سازی و یهودی سازی خواهد بود و چگونه ممکن است که این دولت چنین نباشد، درحالیکه اکثر اعضای آن را افرادی از احزاب تندروی صهیونیست تشکیل می دهند؟!

غزه همچنان موضوعی سخت در حساب و کتاب های دولت بنت خواهد بود که به نظر می رسد جز اعمال فشار بیشتر بر فلسطینی ها از طریق سوء استفاده از نیازهای انسانی آن ها چیزی دراختیار ندارد.

این دولت با تشدید محاصره و جلوگیری از بازسازی و ممانعت از ورود کمک های انسان دوستانه با این تصور که این راهی مفیدتر است، ادامه خواهد داد، اما این رفتار، حماقت سیاسی است که در طول دوران حکومت نتانیاهو به آن عادت کرده ایم و به نظر می رسد که نتانیاهو آن را برای کسانی که بعد از او به روی کار می آیند، به ارث گذاشته است.

باریکه غزه در طول 14 سال محاصره، مقاومت کرده و هیچ وقت پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا نگرفته است، بلکه توانایی های جنگی خود را افزایش داده و سلاح های خود را با کم ترین امکانات ساخته است و در نتیجه، اقدامات تحریک آمیز اسرائیل و سوءاستفاده از نیازهای انسانی اهالی غزه، نتیجه ای در بر نخواهد داشت و تلاش برای ربط دادن برخی موضوعات به یکدیگر به ویژه موضوع اسرای صهیونیست در نزد گروه های مقاومت و بازسازی غزه، نوعی خیالات است، زیرا غزه تسلیم این مسائل نخواهد شد و دولت جدید اسرائیل با ضعف ساختاری خود و ضد و نقیض بودن برنامه هایش موفق نخواهد بود و همان طور که نتانیاهو شکست خورد، دولت جدید نیز شکست خواهد خورد ، این دولت باید از درس های گذشته عبرت بگیرد، زیرا غزه استثناست و نتانیاهو طی 12 سال حکومت خود دراین تجربه شکست خورد ، از این رو ، دولت جدید اسرائیل باید به دنبال راه های دیگر باشد . به نظر می رسد که راه پیمایی های موسوم به راه پیمایی پرچم با هدف تحریک مقاومت فلسطینی است تا اخرین توان آنان را بگیرند ،اما مقاومت از دیرهنگام، دیگر تصمیماتش صرفا واکنش نیست ، بلکه بر اساس حساب و کتاب های دقیق و حساب شده عمل می کند و از این جهت به دولت جدید اسرائیل فرصت نخواهد داد که ضربه ای به غزه بزند زیرا مقاومت می داند که این دولت، ضعیف تر از آن است که بخواهد تصمیمی مبنی بر تکرار نبرد سیف القدس بگیرد زیرا دراین صورت، معنایش این است که قبل از متولد شدن، از بین خواهد رفت.

اسراء البحیصی

پربیننده ترین خبرها