محافل سعودی خبر دادند؛

بازداشت رئیس دستگاه امنیت عربستان

بازداشت رئیس دستگاه امنیت عربستان
شنبه 29 خرداد 1400 - 17:31

محافل سعودی از بازداشت رئیس دستگاه امنیت عربستان خبر دادند.

العالم - عربستان سعودی

پایگاه اینترنتی ویکلیکس سعودی گزارش داد، خبر‌هایی در فضای مجازی و بویژه در حساب کاربری حقوقدانان وفعالان سعودی درباره بازداشت ارتشبد «عبدالعزیز الهویرینی» رئیس دستگاه امنیتی عربستان سعودی ومدیر کل بازجویی عمومی دست به دست می‌شود.

«عمر بن عبدالعزیز» فعال سعودی در این باره گفت: این اخبار در دست بررسی است، اما در عین حال احتمال قوی وجود دارد که بن سلمان ولیعهد سعودی دستور بازداشت وی را صادر کرده است.

وی تصریح کرد: بن سلمان تاکنون ده‌ها نفر از شاهزادگان سعودی، شخصیت‌های سیاسی و امنیتی ارشد این کشور را بازداشت کرده است. واقعیت حاکم بر عربستان این است که سعودی سرکوبگر است و حاکمان آن قاتل هستند.

چندی پیش روزنامه‌های غربی خبر‌هایی در این باره منتشر و اعلام کردند، الهویرینی از نزدیکان محمد بن نایف شاهزاده سابق سعودی است که اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

الهویرینی ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ با سمت وزیر و حفظ مدیر کل بازجویی عمومی به عنوان رئیس دستگاه امنیتی عربستان سعودی انتخاب شد.

الهویرینی نامی مشهور در بخش امنیت عربستان

الهویرینی نامی مشهور در بخش امنیت عربستان است ویکی از قدیمی‌ترین افسران وزارت کشور به شمار می‌رود که پست‌ها و مأموریت‌های محرمانه‌ای در این کشور بر عهده داشته است. ارتشبد الهویرینی هم دوره‌ای مرحوم نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور عربستان ویکی از بهترین افسرانی بود که نایف بن عبدالعزیز به او اعتماد داشت.

قبل از اینکه الهویرینی در دوره محمد بن نایف به عنوان مرد نخست تبدیل شود با او به عنوان مدیر بازرسی عمومی کار می‌کرد و تاکنون در این منصب باقی بود.

دستگاه بازرسی عمومی به علت مأموریت‌های بسیاری که به او محول می‌شود یکی از مهمترین دستگاه‌های امنیتی در عربستان قلمداد می‌شود. ارتشبد الهویرینی در دوره فعالیتش در اوایل سال ۲۰۰۳ دو بار مورد سوء قصد قرار گرفت. نخستین سوء قصد زمانی بود که وی با خودرو به همراه بردارش مورد قصد قرار گرفت و براثر شلیک‌های گسترده، برادرش در خودرو کشته شد، اما او نجات پیدا کرد.

دومین سوء قصد در پایان همان سال رخ داد که خودروی شخصی وی بر اثر بمبگذاری منفجر شد، اما او نجات یافت. دستگاه امنیتی عربستان بازوی بن سلمان برای ارتکاب جنایت‌های ویژه واعمال شکنجه ضد بازداشت شدگان اندیشه است.

گفتنی است، دستگاه مذکور در عربستان مسئول پرونده‌های بازداشت شدگان اندیشه در این کشور است.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها