بورل: تنها راه‌ برای لبنان، توافق با صندوق بین‌المللی پول است

بورل: تنها راه‌ برای لبنان، توافق با صندوق بین‌المللی پول است
شنبه 29 خرداد 1400 - 18:35

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تنها راه حل پیش روی لبنان برای خروج از بحران را توافق این کشور با صندوق بین المللی پول دانست و گفت که تحریم‌های اروپا ممکن است شامل سیاستمداران مسئول بن بست سیاسی در این کشور شود.

العالم - لبنان

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز شنبه در یک نشست خبری پس از دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان در بیروت گفت که توافق فوری با صندوق بین المللی پول کشور لبنان را از فروپاشی مالی نجات می‌دهد و نباید وقت را هدر داد.

وی با تأکید بر آمادگی اتحادیه اروپا برای حمایت از لبنان گفت: ما خواستار کمک بیشتر به لبنان هستیم. بحرانی لبنان ریشه در عوامل داخلی دارد نه خارجی. بحران اقتصادی لبنان هولناک است.

بورل افزود: باید دولت لبنان تشکیل شود و اصلاحات مطلوب به شکل فوری اتخاذ شود و نمی‌توان زمان بیشتری را از دست داد؛ هر چند بدون پیشرفت در روند اصلاحات لبنان، نمی توان کمک چندانی ارائه کرد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهار داشت که قابل درک نیست که با گذشت بیش از ۱۰ ماه از استعفای دولت حسان دیاب در پی انفجار بیروت، در این کشور دولت تازه‌ای بر سر کار نیامده باشد. اگر بحران لبنان حل نشود، اتحادیه اروپا سراغ گزینه‌های دیگری خواهد رفت.

وی درباره احتمال تحریم مقامات لبنانی گفت که پیشنهادهایی درباره تحریم برخی سران سیاسی لبنان روی میز است و تحریم‌های اروپا ممکن است شامل سیاستمداران مسئول بن بست سیاسی لبنان شود، اما اتحادیه اروپا امیدوار است که مجبور به استفاده از این گزینه نباشد.

بورل در حالی پیشنهاد توافق لبنان با صندوق بین المللی پول را تنها راه حل برای برون رفت این کشور از بحران اقتصادی را مطرح می‌کند که دولت لبنان سال گذشته اعلام کرد قادر نیست بدهی‌های خارجی خود را بپردازد و ذخایر ارزی خارجی بانک مرکزی لبنان که اقتصادش به واردات وابسته است، به شدت کاهش یافته است.

جامعه بین‌المللی و نهادهای مالی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کمک مالی به لبنان را به تغییرات مورد نظر خود در بخش مالی و بانکی مشروط کرده‌اند؛ بطوری که لبنانی‌ها از آن بوی مداخله به مشامشان رسیده است.

لبنانی‌ها اعتقاد دارند که زیر فشار برخی دولت‌های عربی منطقه و نیز تحریم‌های آمریکا قرار دارند و این کشورها تلاش می‌کنند با فشار حداکثری، آنها را وادار به پذیرش خواسته‌هایشان کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها