تقلای آمریکا برای جلوگیری از آزادی مأرب یمن

تقلای آمریکا برای جلوگیری از آزادی مأرب یمن
سه شنبه 1 تير 1400 - 11:41

آمریکا در مذکرات اخیر یمن علنا به استفاده از ادبیات تهدید روی آورده تا از آزادی استان مأرب به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جلوگیری کند.

العالم - آمریکا

برخی رسانه‌ها خبر دادند که در جریان مذاکرات اخیر یمن، آمریکا علنا به جانبداری از عربستان سعودی روی آورده و پیش از هر خواسته دیگری و حتی بیش از عربستان سعودی بر آتش‌بس در استان مأرب (مرکز) پافشاری کرده است.

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارش امروز (سه‌شنبه) خود در این خصوص خبر داد که عربستان سعودی به وعده‌‌های شفاهیش به طرف عمانی درباره موافقت با جداکردن مسائل انسانی (بازگشایی فرودگاه صنعاء برای انجام سفر به مقصدهایی مشخص و اجازه ورود کالا و فرآورده‌های نفتی به بندر الحدیده) از دیگر امور داده، پایبند نمانده است.

طبق این گزارش، مقرر شده بود که هنگام بازگشت به مسقط، روند تهیه توافق و مکتوب کردن آن آغاز شود؛ اما ریاض از تعهدات خود پا پس کشیده است و شروطی را مطرح کرده که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به متوقف کردن حملات در مأرب اشاره کرد؛ شرطی که به گفته الاخبار، از آن حکایت دارد که واشنگتن، در جریان مذاکرات اخیر در تحمیل این شرط به صنعاء بیش از ریاض پافشاری داشته تا این گونه از نقش ژئوپولتیک یمن در منطقه و جهان ممانعت به عمل آورد.

این روزنامه لبنانی در ادامه می‌افزاید: «واشنگتن تلاش خود را برای تأمین دسته‌ای از منافع در آن واحد پنهان نمی‌کند؛ منافع اسرائیل در دریای سرخ و باب المندب و منافع آمریکا در دریای مکران و اقیانوس هند که این مورد به رقابت با چین ارتباط دارد».

الاخبار ادامه داد: «به معضلات دشوار و شروط سیاسی سخت طرف یمنی و سعودی، جنگ آمریکا و چین بر سر تنگه‌ها، کریدورهای تجارت دریایی و جزایر حیاتی نیز اضافه شده؛ جنگی که یمن به خاطر برخوردار بودن از موقعیت جغرافیایی خاص، به یکی از میدان‌‌های اصلی آن مبدل شده است».

بر اساس این گزارش، آمریکا برای جلوگیری از استفاده یمن از موقعیت راهبردی خود و به منظور ممانعت از تسلط صنعاء بر شهر مأرب و تأسیسات نفتی موجود در این استان، خود را از نظر سیاسی و نظامی به آب و آتش آتش می‌زند تا مانع تحقق این هدف شود.

به گفته الاخبار، واشنگتن بر این باور است در صورت آزادسازی شهر مأرب، امکان استفاده یمن از موقعیت راهبردیش در سطح گسترده‌ فراهم خواهد شد و پس از این استان، مقصد آتی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، بازپس‌گیری مناطق غربی مشرف بر باب المندب خواهد بود از‌این‌رو نبرد مأرب در مرکز توجهات دیپلماسی آمریکایی و در صدر دستور کار «تیم لندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن قرار گرفته است.

الاخبار ادامه داد: «کار به جایی رسید که [نماینده آمریکا] در یکی از مراحل مذاکره با ادبیاتی قاطع تهدید کرد که در صورت عدم توقف نبرد [مأرب]، "ما سخن دیگری خواهیم داشت" ».

این روزنامه لبنانی در بخش دیگری از این گزارش به نفوذ واشنگتن و لندن برای دست‌یابی به این هدف اشاره می‌کند و می‌افزاید تعدادی از افسران آمریکایی و انگلیسی در کنار نیروهای سعودی ضمن مدیریت عملیات‌های هوایی ائتلاف سعودی-اماراتی علیه یمن، عملیات نظامی در این کشور را نیز مستقیما مدیریت می‌کنند و بر طرح‌ها و تاکتیک‌های نظامی نظارت دارند.

الاخبار در ادامه با اشاره به اینکه در دوره دولت جدید آمریکا هیچ گونه عملیات هوایی جدیدی علیه سازمان تروریستی القاعده در یمن به ثبت نرسیده،‌ اضافه کرد، به عناصر داعش و القاعده که از استان «البیضاء» گریخته بودند، اجازه جنگ در کنار نیروهای دولت منصور هادی و تسلیحات داده شده و همچنین مسئولیت برخی محورها برعهده آن‌ها گذاشته شده است.

تنگه باب المندب در کنارهای تنگه‌های هرمز و ملاکا، یکی از ضلع‌های «مثلث طلایی» است؛ گرچه تنگه هرمز به خاطر عبور نفت از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ اما باب المندب نیز در طول تاریخ یکی از عوامل اصلی جنگ‌های یمن بوده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها