اروپا در بوتۀ آزمون مقابله با خواسته های آمریکا در سوریه

اروپا در بوتۀ آزمون مقابله با خواسته های آمریکا در سوریه
پنج‌شنبه 3 تير 1400 - 15:33

گفته می شود انتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد دیروز (چهارشنبه) از شورای امنیت به خاطر تجدید عملیات موسوم به کمک رسانی به سوریه از طریق مرزها برای یک سال دیگر تشکر کرد و هشدار داد که شکست در این عملیات عواقب خطرناکی خواهد داشت.

العالمدرگوشی

گوترش بدین ترتیب پیش از رویارویی احتمالی ماه آینده کشورهای غربی عضو شورا از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر درباره تمدید عملیاتی طولانی تر برای کمک رسانی که اقدامی سیاسی است، شورای متشکل از 15 عضو را خطاب قرار داد.

شورای امنیت سازمان ملل ابتدای امر ، مجوز کمک رسانی به سوریه را از طریق 4 بندر در سال 2014 مجاز دانست . سال 2020 نیز این گذرگاهها را به یک مورد یعنی فقط ترکیه محدود کرد که به دلیل مخالفت سوریه و چین با انتخاب مجدد 4 گذرگاه، به ایجاد منطقه ای تحت تسلط شبه نظامیان مسلح در شمال غرب سوریه منجر شود.

روسیه که دارای حق وتو در این شوراست نیز با بی اهمیت دانستن کمک رسانی از طریق مرزها گفت: این کمک ها می تواند از طریق دمشق پایتخت سوریه به شمال این کشور وارد شود.

کمک های جانبدارانه ای که حاکمیت سوریه را نقض می کند

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل پا را فراترگذاشت و گفت عملیات کمک رسانی، حاکمیت سوریه را نقض کرده و به یکپارچگی آن خلل وارد می کند و روسیه فقط با عملیات سال 2014 موافقت کرد زیرا سوریه به دلیل اقدامات تروریستها از هم پاشیده بود و پس از آزادی بیشتر خاک سوریه، این کمک رسانی برای شرایط فعلی دیگر مناسب نیست.

از سوی دیگرسوریه نیز با آن مخالفت کرده و بسام صباغ نماینده سوریه در سازمان ملل عملیات کمک رسانی از طریق مرزها را سیاسی توصیف و خاطرنشان کرد که این فرایند اقدامی موقت بود که دیگر دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد.

موضع اروپا نسبت به عربهای سوریه چیست؟

اهمیت بالای سوریه در برنامه های سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محافل بین المللی برکسی پوشیده نیست به ویژه پس از اینکه کشورهای اروپایی خود را از مفاهیم حیاتی پرونده سوریه دور دیدند و این قضیه را در دامن سیاست استکباری امریکا یافتند که در درجه اول در اندیشه منافع رژیم صهیونیستی بوده و عمدا برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی در صدد ضعیف نگاه داشتن سوریه است.

نامان کارل توماس هابتوم در مقاله ای در پایگاه نشنال اینترست نوشته که سفارت خانه های اروپایی در دمشق تعطیل است در حالی که کشورهایی مانند امارات، کویت و بحرین در حال مسابقه گذاشتن برای بازگشایی سفارتخانه های خود در آن هستند و دوری کشورهای اروپایی از سوریه به بهانه ها و ملاحظات سیاسی، آنهارا از فرصت های زیادی محروم می کند.

اروپا و آزمون امریکا

ملاحظات سیاسی سیاسی اروپا منوط به رضایت امریکا و رژیم صهیونیستی است که ضامن هیچ یک از منافع اروپا در سوریه، لبنان و منطقه خاورمیانه نیست در حالی که سوریه فرصتی برای تلاش های بین المللی است که شاید کشورهای مختلف حامی گروه های تروریستی مسلح را به گونه ای گرد هم می اورد یا به نوعی ادامه تسلط امریکا را به دنبال دارد که فقط به فکر منافع اسرائیل به عنوان اولویت در محاسبات امنیتی اش است.

از سویی سفارتخانه های اروپایی و سفرایش در سوریه در چندین مورد مانند بازگشت پناهندگان، واکسیناسیون، تضمین ثبات لبنان و مبارزه با تروریسم با هم تفاوت های زیادی دارند.

هابتوم گفت بسیاری از طرف های اروپایی به ازسرگیری روابط دیپلماتیک باسوریه تمایل دارند مانند یونان که هیات ویژه ای برای پرونده سوریه در ماه مه سال 2020 اعزام کرد و همچنین قبرس که به اجاره کردن ملکی برای تبدیل آن به سفارت خانه جدیدی در دمشق مبادرت کرد.

مقابله با دیدگاه امریکا اجتناب ناپذیر است

این مقاله تاکید دارد که دولت های اروپایی در صورت بازگشایی سفارتخانه های خود در دمشق مجبور به مقابله با انتقادات واشنگتن خواهند شد. تحمل انتقادها برای چندین روز بهتر از تکرار شکست خونین و کاهش نفوذ و اطلاعات و به حاشیه رفتن است.

وی افزود: بازگشایی سفارت ها نباید یک هدف باشد بلکه اولین گام برای سهیم شدن در توسعه سوریه پس از بحران است که نه تنهابرای شهروندان سوری اسیب دیده بلکه برای خاورمیانه و اروپا نیز اهمیت زیادی دارد زیرا سوریه میدان ازمایش مهمی برای نوع جدیدی ازبازسازی است و هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند بهای این ماموریت را بپردازد بنابراین سوریه فرصتی برای تلاش های بین المللی است که کشورهای مختلف حامی گروههای مسلح را گرد هم بیاورد.

پربیننده ترین خبرها