عقب‌نشینی آمریکا از به رسمیت شناختن «جولان» به عنوان بخشی از اراضی اشغالی

 عقب‌نشینی آمریکا از به رسمیت شناختن «جولان» به عنوان بخشی از اراضی اشغالی
جمعه 4 تير 1400 - 12:53

یک پایگاه آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن در حال عقب نشینی از تصمیم دولت ترامپ در زمینه به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از اراضی اشغالی صهیونیستی است.

العالم - آمریکا

منابع آمریکایی خبر داده‌اند که دولت «جو بایدن» در حال عقب نشینی از به رسمیت شناخته شدن جولان به عنوان بخشی از سرزمینهای اشغالی در مرزهای شمال است؛ ضربه‌ای مهم به دولت صهیونیست و یکی از تصمیمات مهم سیاست خارجی دونالد ترامپ در حمایت از دولت وقت «بنیامین نتانیاهو».

براساس گزارش پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، دولت ترامپ در سال 2019 جولان اشغالی را به عنوان بخشی از اراضی حاکمیتی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. سپس در سال 2020 مایک پامپئو وزیر خارجه وقت این کشور به این منطقه اشغالی سفر و رسما اعلام کرد که واشنگتن سیاست چند دهه‌ای اشغالی بودن جولان را کنار گذاشته است. جولان در سال 1967 از سوی صهیونیستها اشغال شده و متعلق به خاک سوریه است.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اولین بار در ماه فوریه درباره جولان تشکیک ایجاد کرده بود. بلینکن در اظهاراتش گفت که بلندیهای جولان یک مساله کلیدی برای امنیت اسرائیل است اما از گفتن اینکه حاکمیت رسمی جولان چگونه است طفره رفت.

فری بیکن در ادامه به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: این منطقه فعلا متعلق به کسی نیست و به دلیل پویایی منطقه، کنترل آن می‌تواند تغییر کند.

این مقام آمریکا در ادامه به فری بیکن گفته، مواضع وزیر خارجه مشخص است. به عنوان یک موضوع سیاسی جولان برای امنیت اسرائیل مهم است. مادامیکه «بشار اسد» در سوریه در قدرت است و ایران در سوریه حضور دارد و شبه نظامیان وابسته به ایران در نزدیکی جولان هستند این مساله تهدیدی برای امنیت اسرائیل است و کنترل جولان یک مساله کلیدی برای تامین آن است.

با این حال این پایگاه آمریکایی نوشت، با به رسمیت شناخته شدن کامل کنترل رژیم صهیوینستی بر این منطقه از سوی آمریکا به عنوان یک موضوع سیاسی هنوز فاصله زیادی داریم و آنچه که اکنون وجود دارد این است که وضعیت آمریکا در قبال آن در بهترین حالت نامشخص است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در این زمینه به فری بیکن گفته، در زمانی که شبه نظامیان وابسته به ایران طراحهایی برای حمله به مناطق شمالی اسرائیل دارند، سیاست دولت فعلی آمریکا امنیت اسرائیل را به مخاطره می‌اندازد.

فارس

پربیننده ترین خبرها