بحران دیپلماتیک در روابط تل‌آویو و ورشو

بحران دیپلماتیک در روابط تل‌آویو و ورشو
جمعه 4 تير 1400 - 14:13

پس از اقدام مجلس سفلای لهستان در تصویب قانونی در ارتباط با املاک، تل‌آویو با ربط دادن این اقدام به واقعه ادعایی هلوکاست، آن را «شرم‌آور» خواند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

منابع عبری‌زبان خبر دادند که در پی اقدام مجلس سفلای لهستان در تصویب لایحه قانونی درباره املاک، تنش در روابط دیپلماتیک ورشو و تل‌آویو حکم‌فرما شده است.

تل‌آویو اعلام کرده است قانونی که مجلس سفلای لهستان آن را به تصویب رسانده مانع آن می‌شود که یهودیان املاکشان را پس بگیرند و به افرادی که از واقعه ادعایی هلوکاست نجات پیدا کرده‌اند، خسارت داده نمی‌شود.

بر اساس لایحه‌ای که مجلس سفلای لهستان آن را روز گذشته به تصویب رسانده، تمام شکایت‌های املاکی که طی سی سال گذشته حل و فصل نشده‌اند، مشمول قانون مرور زمان خواهند شد و پرونده آن‌ها مختومه می‌شود.

این قانون بایست برای اجرایی شدن به تصویب مجلس سنای لهستان برسد.

بر اساس گزارش امروز (جمعه) پایگاه خبری «عرب۴۸»، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پس از تصویب این قانون در مجلس سفلای لهستان، گفته است که نهایی شدن این قانون روابط میان تل‌آویو و ورشو را مخدوش خواهد کرد.

طبق این گزارش،‌ وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی این قانون را «شرم‌آور» خوانده و مدعی شده است که تل‌آویو همچون یک دیوار از واقعه ادعایی هلوکاست محافظت خواهد کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «لهستانی که در خاک آن، میلیون‌ها یهودی کشته شده‌اند، می‌داندکار درستی که باید انجام شود، چیست».

به گزارش فارس، شبکه عبری‌زبان «کان» نیز امروز (جمعه)، گزارش داد که یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه لهستان در این خصوص گفته است که بایست بیانه یایئر لاپید محکوم شود.

بر اساس گزارش عرب۴۸،‌ یک منبع در حزب حاکم در کشور لهستان به کان خبر داده که هدف از تصویب این قانون متوقف کردن شکایت‌هایی است که غالبا در آن‌ها ارتباطی میان شکایت‌کننده و کسی که خسارت دیده، وجود ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است که «رووین ریولین» رئیس‌ رژیم صهیونیستی نیز پیامی به همتای لهستانی خود ارسال کرده و اشاره کرده است که در صورت تصویب نهایی این طرح، اقدامات مشترک دو طرف مخدوش خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها