تدابیر امنیتی ویژه در آستانه نشست سه جانبه در بغداد

تدابیر امنیتی ویژه در آستانه نشست سه جانبه در بغداد
يکشنبه 6 تير 1400 - 09:56

تدابیر امنیتی ویژه نشست سران مصر، عراق و اردن در بغداد، انفجار بمب در مسیر عبور کاروان ائتلاف آمریکا در جنوب تکریت و بمباران شمال عراق از سوی جنگنده‌های ترکیه از مهمترین اخبار امنیتی عراق است.

العالم - عراق

به گزارش السومریه، نیروهای امنیتی عراقی در آستانه برگزاری نشست سه جانبه «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر، «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در مناطق مختلف پایتخت این کشور مستقر شدند.

یک منبع امنیتی عراقی بیان کرد: نیروهای عراقی از شب گذشته در منطقه «الاعظمیه» در راستای تدابیر امنیتی مربوط به نشست سه جانبه در بغداد، مستقر شده‌اند.

این نشست امروز برگزار می‌شود و پس از آن برگزار می‌شود که دو بار به تعویق افتاده بود. این دومین نشست سران سه کشور محسوب می‌شود. نشست اول در آگوست گذشته در امان پایتخت اردن برگزار شده بود. سه کشور شورای هماهنگی مشترک تشکیل داده‌اند.

انفجار بمب در مسیر کاروان نیروهای ائتلاف آمریکایی

یک منبع امنیتی عراقی از انفجار بمب در مسیر کاروان نیروهای ائتلاف آمریکایی در جنوب تکریت خبر داد و اعلام کرد: انفجار بمب ستون لجستیکی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا را هنگام عبور از جاده مواصلاتی میان صلاح الدین و سامراء هدف قرار داد.

کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی طی ساعات گذشته در مناطق مختلف عراق هدف حمله واقع شده است.

بمباران منطقه زاخو در استان دهوک در شمال عراق

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که جنگنده‌های ترکیه مناطقی را در بخش «زاخو» در استان دهوک بمباران کرده‌اند.

این منبع بیان کرد: منطقه ای که بمباران شده است فقط پنج کیلومتر از خیابان اصلی میان «باتیفا» و مرکز شهر «زاخو» فاصله دارد. این منطقه همچنین در یک کیلومتری مرکز نیروهای گارد ملی عراق قرار دارد.

حملات وبمباران‌های ترکیه تقریبا به طور روزانه در شمال عراق ادامه دارد و این حملات منجر به آتش سوزی مزارع و روستاها می‌شود و فرار ساکنان را به دنبال داشته است.

تحویل خودروهای «هامر» به نیروهای عراقی

اداره اطلاع رسانی جنگی عراق اعلام کرد: با نظارت فرماندهی عملیات مشترک، نیروهای ائتلاف بین المللی خودروهای «هامر» را به نیروهای لشکر یکم ارتش عراق دادند.

در این بیانیه آمده است: نیروهای ائتلاف بین المللی این تجهیزات و مهمات و ادوات را با هدف شکست داعش تحویل دادند.

حمله داعش به کارکنان تعمیرکننده دکل‌های برق در کرکوک

شرکت انتقال برق شمال عراق با صدور بیانیه‌ای از هدف قرار گرفتن، پرسنلی که در حال تعمیر دکل‌های تخریب شده در ناحیه «الرشاد» کرکوک بودند، خبر داد.

در این بیانیه آمده است: دو بمب، مهندسان برقی که در حال علم کردن دکل فرو افتاده به دست تروریست‌ها بودند را هدف قرار گرفت. این مهندسان در حال تعمیر دکل‌ها و برقراری آنها در ناحیه «الرشاد» بودند که هدف قرار گرفتند. یکی از بمب ها منفجر نشد اما بمب دیگری خساراتی به بار آورد.

این در حالی است که قبلا «خالد المحنا» سخنگوی وزارت کشور عراق در این باره گفت: وزارت کشور درصدد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای تأمین امنیت خطوط انتقال برق است و مذاکراتی در این زمینه با شرکت‌های چینی در حال انجام است. از سوی دیگر، جامعه جهانی در این زمینه از عراق حمایت می‌کند.

خالد المحنا افزود: قراردادی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین با هدف تأمین امنیت مرزها و همچنین خطوط انتقال برق و تأسیسات نفتی امضا خواهد شد.

یادآور می‌شود «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق نیز پیشتر اعلام کرده بود این وزارتخانه با دو وزارتخانه دفاع و کشور و همچنین نیروهای مستقر در مناطق مختلف درباره ضرورت تأمین امنیت دکل‌های انتقال برق نامه نگاری کرده است.

احمد موسی افزود: وزیر برق عراق از اداره کل حفاظت از انرژی، خواسته است اقدامات لازم برای نصب دوربین‌های دید در شب در مسیر خطوط انتقال برق انجام دهد.

تاکید رئیس پلیس عراق بر مقابله با تروریست‌ها

سرلشکر «صالح العامری» فرمانده کل پلیس عراق با انتشار اعلامیه‌ای در این باره اعلام کرد که وی از مقر و منطقه مأموریت لشکر پنجم پلیس فدرال در کرکوک به صورت میدانی دیدار کرده و در جریان جزئیات حادثه تروریستی بزدلانه علیه گردان دوم تیپ بیستم در منطقه تابعه شهر «داقوق» استان کرکوک قرار گرفته است.

براساس این بیانیه، العامری در یک نشست امنیتی در مقر فرماندهی این تیپ با حضور فرماندهان و افسران پلیس فدرال در منطقه حضور یافت و دستور تأمین کلیه نیازمندی‌های نیروهای مستقر در منطقه در راستای حفظ جان آنها و ریشه کنی بقایای تشکیلات تروریستی داعش و پاکسازی منطقه از آثار بازمانده از جنگ با هدف جلوگیری از فراهم کردن فرصت به تشکیلات تروریستی داعش برای انجام اقدامات ضد امنیتی و هدف قرار دادن شهروندان را صادر کرد.

فرمانده کل پلیس عراق همچنین بر ضرورت پایبندی به دستورات نظامی، انجام دقیق مسئولیت ها، بهره گیری از دوربین های دید در شب و هواپیماهای بدون سرنشین، تعامل مناسب با شهروندان و ارائه همه انواع کمک‌های خدماتی و انسانی به مردم مناطق محل مأموریت در راستای تقویت امنیت کشور تأکید کرد.

بر اثر حمله تشکیلات تروریستی چند روز قبل داعش به یک پست نیروهای پلیس فدرال پنج نیروی پلیس کشته و چند نیروی دیگر زخمی شدند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها