خشم ترامپ از اظهارات وزیر دادگستری دولتش علیه تقلب در انتخابات

خشم ترامپ از اظهارات وزیر دادگستری دولتش علیه تقلب در انتخابات
دوشنبه 7 تير 1400 - 17:47

رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر دادگستری دولتش که ادعای تقلب در انتخابات را مزخرف دانسته بود، او را از هر لحاظ مایه سرافکندگی دانست.

العالم - آمریکا

نزاع لفظی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و «ویلیام بار» دادستان کل دولت وی روز دوشنبه بالا گرفت.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، پس از آنکه ویلیام بار ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را مزخرف توصیف کرد، رئیس جمهور سابق در واکنش گفت: «بار از هر لحاظ مایه سرافکندگی بود. ازین گذشته، بار که دادستان کل بوده نباید درباره رئیس جمهور حرف بزند».

ترامپ در ادامه بیان داشت: «او به‌جای اینکه کارش را انجام دهد برعکسش را عمل کرد و به افراد درون وزارت دادگستری گفت درباره انتخابات تحقیق نکنند».

رئیس جمهور سابق آمریکا در این بیانیه افزود: «همان کاری که او درخصوص گزارش [رابرت] مولر انجام داد، برای هیلاری [کلینتون] دغل‌باز لاپوشانی کرد [و همین‌طور پرونده] روسیه روسیه روسیه. آن‌ها نمی‌خواهند درباره حقایق واقعی تحقیق کنند».

ترامپ در ادامه اظهاراتش علیه وزیر دادگستری سابق آمریکا گفت: «ضعف بیل بار به تسهیل لاپوشانی جرائم کشور و انتخابات متقلبانه ریاست جمهوری 2020 کمک کرد».

«جاناتان کارل» مدیر دفتر شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز» در واشنگتن در کتابش به اسم «خیانت» که چند ماه دیگر منتشر می‌شود از ویلیام بار نقل کرده است که هرچه ترامپ بیشتر در ادعای تقلب در انتخابات غرق می‌شد، فاصله این دو مقام ارشد دولت آمریکا بیشتر می‌شد.

بار در مصاحبه با نویسنده این کتاب گفته است: «اگر شواهد و مدارکی وجود داشت من هیچ انگیزه‌ای برای رد آن نداشتم اما ظن من در تمام این مدت این بود که هیچ مدرکی وجود ندارد و این ادعاها مزخرف هستند».

داستان کل سابق آمریکا افزود: «ادعاها درباره اینکه دستگاههای رای گیری در سراسر کشور برای تغییر نتیجه به نفع بایدن دستکاری شده بودند هم صحت نداشت».

ویلیام بار در ادامه افشاگری‌های خود همچنین گفت که «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا در آن زمان از او خواسته بود در برابر ادعاهای ترامپ مقابله کند تا لفاظی‌های ترامپ به رقابت جمهوری‌خواهان برای دو کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا لطمه وارد نکند.

در نهایت ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات موجب دلسردی و عدم مشارکت رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه جورجیا شد و هر دو کرسی به دموکرات‌ها رسید. در نتیجه این شکست، جمهوری‌خواهان علاوه بر ریاست جمهوری آمریکا، اکثریت شکننده در مجلس سنا را نیز از دست دادند.

اکنون، انتقادات تند ترامپ از ویلیام بار در حالی صورت می‌گیرد که «ایمی جکسون» قاضی آمریکایی چندی پیش یک نامه مربوط به وزارت دادگستری را منتشر کرد که طبق آن، بار از محاکمه ترامپ به‌خاطر سنگ‌اندازی در تحقیقات فدرال خودداری کرده بود.

جکسون گفت، ارزیابی‌های انجام شده در این نامه با این پیش‌فرض صورت گرفته‌اند که ترامپ نباید محاکمه شود و شورای ویژه بررسی اتهامات ترامپ و شخص ویلیام بار در مورد بررسی شواهد موجود در پرونده، عامدانه کوتاهی کرده‌اند.

«رابرت مولر» بازرس ویژه رسیدگی به مداخله ادعایی روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات، در آن زمان گفته بود ترامپ در روند انجام تحقیقات سنگ‌اندازی کرده است.

علاوه بر این، «راجر استون» مشاور سابق ترامپ، به‌خاطر ادای شهادت دروغ و سنگ‌اندازی در روند این تحقیقات، قرار بود بین ۷ تا ۹ سال محکومیت دریافت کند اما با مداخله ویلیام بار، حکم او چند سال کوتاه‌تر شد. استون در نهایت توسط شخص ترامپ مورد عفو قرار گرفت.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها