همزمانی سفر وزیر خارجه اسرائیل به امارات و سوگند سفیر جدید بحرین در اسرائیل چرا؟

همزمانی سفر وزیر خارجه اسرائیل به امارات و سوگند سفیر جدید بحرین در اسرائیل چرا؟
چهارشنبه 9 تير 1400 - 09:33

بعد از عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل (امارات، بحرین، سودان و مغرب)،تایید این رابطه از ناحیه برخی دیگر از کشورها (سعودی و...) و بالاخره سکوت بسیاری از دیگر کشورها نسبت به آن، گونه ای یاس و ناامیدی در جهان اسلام پدید امد.

العالم _ جهان اسلام

در سایه این یاس توام با سکوت احساس میشد مساله فلسطین بعد از 70 سال مبارزه از اولویت جهان اسلام خارج شده و جای خود را به مسائلی دیگر داده است.

این ماجرا البته بیش از چند ماه دوام نیاورد وماجرای تعرض اسرائیل به منطقه شیخ جراح در قدس واکنش همه فلسطینیان در قدس، مناطق اشغالی 1948، کرانه باختری، غزه، اردوگاه های فلسطینی نشین در خارج فلسطین و بالاخره کل جهان اسلام و افکار عمومی دنیا به ویژه در غرب را به دنبال داشت. متعاقب این واکنش ها درجنگ غزه هزاران موشک روانه اسرائیل شد و البته جنگ 12 روزه با احیای مساله فلسطین و بازگشتن این دغدغه 70 ساله به جایگاه واقعی خود و در اولویت قرار گرفتن مجدد آن پایان یافت.

در حقیقت یکی از پیامدهای میدانی جنگ 12 روزه غزه با رژیم اعلام "مرگ معامله ترامپ" بود که با سرنگونی دولت نتایاهو تضمینی جدی تر و تبلوری ویژه تر یافت. در این میان دولت جدید اسرائیل که همچون بایدن ، اسرائیل بدون نتانیاهو را محبوب تر و مطلوب تر ارزیابی می کرد کوشید تا با احتیاط به انچه دستاوردهای نتایاهو معرفی می شود نزدیک شوند و معامله قرن یکی از این به اصطلاح دستاوردها بود.

اما دیروز سه شنبه همزمان وزیر خارجه اسرائیل به امارات سفر کرد و سفیر جدید بحرین دراسرائیل نزد پادشاه سوگند یاد کرد و دستورات و توصیه های لازم برای حضور دراسرائیل را دریافت داشت. بنظر می رسد همزمانی این دو رویداد تنها یک پیام دارد و آن اینکه هم رژیم و هم سازشکاران جدید نگران هستند که پیامدهای انتفاضه اخیر فلسطینیان دامنگیر انها شود و هر آنچه را تاکنون درجهت محو مساله فلسطین و دور کردن ان ازافکار عمومی انجام داده اند باطل کند. همزمانی دو رویداد ذکر شده در واقع تلاش برای حفظ کورسویی است که با زحمت برای استمرار روابط اسرائیل و دولت های محدود سازشکار روشن نگه داشته می شود هرچند دیگر به هیچ وجه از مسابقه چندی پیش میان برخی دولت های عربی برای ایجاد رابطه با اسرائیل هیچ خبری نیست.

پربیننده ترین خبرها