زنگنه: ایران با وجود تحریم ها تولید و صادرات نفت را حفظ کرده است

زنگنه: ایران با وجود تحریم ها تولید و صادرات نفت را حفظ کرده است
پنج‌شنبه 10 تير 1400 - 19:45

"بیژن زنگنه" وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه در یکصد و هشتاد و یکمین نشست "اوپک" با بیان اینکه ایران دربرابر زورگویی سر خم نمی‌کند، تاکید کرد ایران بر خلاف خواست آمریکا و با وجود تحریم‌های شدید توانسته سطح معقولی از تولید و صادرات نفت را حفظ نماید.

العالم - ایران

بیژن زنگنه در سخنرانی خود در نشست اوپک گفت: جمهوری اسلامی ایران بخصوص در سه سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار داشته است . صنعت نفت ما زیان زیادی را متحمل شده است و از تحقق ظرفیت‌های بالقوه داخلی آن جلوگیری شده است. اما ما ایرانیان باقی می‌مانیم و در برابر زورگویی سر خم نمی‌کنیم . ما بر خلاف آرزوهای و برنامه‌های اعلام شده دولت قبلی آمریکا ، سطح خوبی از تولید و میزان معقولی از صادرات را حفظ کرده‌ایم.

اوپک تنها سازمان اقتصادی کشورهای در حال توسعه است که بطور مستقیم و قابل ملاحظه‌ای ، اقتصاد جهانی را شکل می‌دهد. اوپک بر اساس یک "اصل طلایی" پایه‌گذاری شد و این اصل طلایی کلید موفقیت بی‌همتای اوپک در ۶۰ سال گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شناخت و اذعان به ضرورت همکاری در درون اوپک در کنار رقابت‌های اقتصادی و حتی سیاسی در بین کشورهای عضو اوپک تشکیل دهنده این اصل طلایی است. در طول ۶۰ سال گذشته از تاریخ اوپک ، این سازمان با تبعیت از این اصل نقش مهمی در بهبود روابط سیاسی بین کشورهای عضو داشته است. و برخی به درستی اعتقاد دارند که وزیران نفت کشورهای اوپک به نوعی وزیران خارجه دوم کشورهای خود به شمار می‌روند.

زنگنه در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار اوپک همواره بر ارتقای همکاری و همگرایی در درون اوپک و همچنین همکاری با سایر کشورهای تولیدکننده و مصرف ‌کننده مهم متمرکز بوده است. وی افزود: ما سابقه‌ای ۶۰ ساله پشت سر خود داریم و اکنون با طرح جدید همکاری اوپک با تعدادی از دیگر تولیدکنندگان نفت در چهارچوب اوپک‌-پلاس ، فصل جدیدی از حیات اوپک آغاز شده است.

زنگنه در پایان سخنان خود گفت که در آستانه ۷۰ سالگی و با روی کار آمدن دولت جدید ایران به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی ، تصمیم به کناره‌گیری از خدمات عمومی و بازنشستگی گرفته است.

یکصدوهشتادویکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ساعتی پیش با حضور وزیران نفت و انرژی این سازمان به‌صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد. سیزده کشور عضو اوپک در نشست امروز پنجشنبه ضمن بررسی گزارش‌های مالی و حسابرسی سال ۲۰۲۰ در نشست پشت درهای بسته در جریان صدوسی‌وپنجمین نشست هیات کمیسیون اقتصادی اوپک (ECB) و همچنین تازه‌ترین گزارش محمد سانوسی بارکیندو دبیرکل اوپک درباره بازار نفت قرار می‌گیرند. در صدوسی‌وپنجمین نشست هیات کمیسیون اقتصادی اوپک که ۲۵ خردادماه برگزار شد بر نقش راهبردی توافقنامه همکاری (DoC) در غلبه بر دو رکود جهانی چرخه نفت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ تاکید شده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی خود با پخش نماهنگی از حضور چندساله بیژن زنگنه در وزاتخانه‌های نفت و نیرو ایران قدردانی کرد. این نماهنگ که به مناسبت آخرین حضور بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست وزیران نفت و انرژی اوپک تهیه شده است امروز (پنجشنبه، دهم تیرماه) همزمان با یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی این سازمان پخش شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها