اقدامات الکاظمی علیه مسئولان وزارت برق عراق؛ از توبیخ تا برکناری

اقدامات الکاظمی علیه مسئولان وزارت برق عراق؛ از توبیخ تا برکناری
جمعه 11 تير 1400 - 18:48

پس از اینکه عراق را خاموشی فرا گرفت نخست وزیر عراق دستور برکناری مدیر کل شرکت برق عراق و توبیخ مسئولان وزارت برق این کشور را صادر کرد.

العالم - عراق

به گزارش موازین نیوز، دفتر نخست وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به دنبال خاموشی سراسری در عراق، دستور برکناری مدیر کل شرکت برق عراق و توبیخ او به دلیل اهمال در وظایفش که سبب قطع خط انتقال 400 کیلوواتی و بروز خاموشی در بیشتر استان‌های عراق شد، را صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: نخست وزیر عراق همچنین دستور اقداماتی علیه دیگر مسئولان وزارت برق به علت قصور در ماموریت‌های محوله و نیز گشودن تحقیق درباره سهل انگاری و قصور رخ داده در این وزارتخانه که عامل قطع برق و افزایش رنج عراقی‌ها شد، را صادر کرد.

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد: این در شرایطی است که الکاظمی به مسئولان و دست اندرکاران وزارت برق عراق توصیه اکید کرده بود که تلاش و اقدام جدی به ویژه درفصل تابستان برای کاهش رنج مردم عراق داشته باشند.

یادآور می شود که عراق شاهد قطع کامل برق در بیشتر استانهای این کشور بود. در هفته های اخیر حملات به دکل‌های انتقال برق واقع در شمال، غرب و شرق عراق افزایش داشته است که این عامل تشدید قطع برق در عراق شده است.

این در میان اعتراضات مردمی به نبود برق در عراق با افزایش دمای هوا و رسیدن به 50 درجه در برخی مناطق ، وجود دارد.

عراق به علت جنگ های متعدد و بی ثباتی امنیتی و نیز گسترش فساد از بحران کمبود برق رنج می برد.

این در حالی است که در پی قطع سراسری برق در عراق، دفتر نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی از پیگیری مستقیم موضوع توسط شخص نخست‌وزیر و تصمیمات جدید در این باره خبر داد.

به موجب این بیانیه یک کمیته بحران برای حل مشکل در بغداد و دیگر استان‌ها به ریاست نخست‌وزیر و عضویت وزرای برق، نفت، دارایی، کشور، دبیر کل هیئت دولت و مدیر دفتر نخست‌وزیر و رئیس دستگاه امنیت ملی تشکیل می‌شود.

این کمیته مأمور اقدامات فوری برای ازسرگیری خدمات برق و تأمین فوری همه‌گونه حمایت مالی، فنی و لجستیک و امنیتی برای وزارت برق و همچنین مشارکت دادن استان‌داری‌ها در موضوع تولید و توزیع برق است.

این کمیته همچنین مأمور شده که همه انشعاب‌های غیر قانونی را شناسایی و برطرف و عاملان آنها را جریمه کند.

از دیگر وظایف تعیین شده برای این کمیته افزایش تلاش‌ها برای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و بومی کردن صنایع آن و وارد کردن بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بخش برق است.

این کمیته در ماه‌های ژوئیه و اوت اوج فعالیت خود را دارد و در ماه‌های بعدی نیز به جلسات خود ادامه می‌دهد و تصمیمات آن با رأی اکثریت تصویب می‌شود.

از نیمه شب گذشته سراسر عراق شاهد قطعی کامل برق بوده است. از ساعاتی پیش برخی استان های عراق خبر دادند که روند تأمین خدمات برق از سر گرفته شده است.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها