شورای انتقالی جنوب، دولت مستعفی یمن را تهدید کرد

شورای انتقالی جنوب، دولت مستعفی یمن را تهدید کرد
شنبه 12 تير 1400 - 21:15

رییس شورای موسوم به شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات، دولت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور را تهدید کرد که آنها هزینه سنگینی را خواهند پرداخت.

العالم ـ یمن

بنابر گزارش خبرگزاری "اسپوتنیک"، عیدروس قاسم الزبیدی رییس شورای موسوم به شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات که روز شنبه در شهر "عدن" در جنوب یمن و در جمع فرمانده‌های نظامی و امنیتی سخن می‌گفت، هشدار داد: نیروهای مسلح شورای انتقالی جنوب هرگز در قبال به هم‌ریختن امنیت و ثبات شهرستان "لودر" در استان "ابین" و به طور کلی در جنوب یمن دست بسته عمل نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: مسؤولان [دولت مستعفی عبدربه منصور هادی] هزینه این اقدامات را خواهند پرداخت، اقداماتی که نقض روشن توافق ریاض است و این کار با هدف به شکست کشاندن این توافق صورت می‌گیرد.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب ۵ نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ماه ۹۸) با وساطت عربستان و با هدف به اصطلاح تحقق صلح در جنوب یمن توافق صلح ریاض را به امضا رساندند.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با دولت نجات ملی ( ارتش یمن و انصارالله) زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود.

امضای توافقنامه تحت نظارت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، محمد بن سلمان ولیعهد، عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و عیدروس الزبیدی رییس شورای انتقالی یمن صورت گرفت.

روز جمعه گذشته که نیروهای عبدربه منصورهادی رییس جمهوری مستعفی، شهرستان لودر در استان ابین را به کنترل خود درآوردند.

شهرستان لودر پس از درگیری شدید نیروهای کمربند امنیتی وابسته به شورای انتقالی جنوب رخ داد که این درگیری دو کشته و ۴ زخمی برجای گذاشت.

این درگیری زمانی رخ داد که مدیر امنیت این شهرستان حاضر به پذیرش برکناری خود از این سمت نشد و قبول نکرد که مقر امنیتی و تجهیزات موجود در آن را به جانشین خود که از طرف وزیر کشور دولت هادی منصوب شده بود، تحویل دهد.

به گزارش ایرنا، تحولات یک هفته پس از آن روی می دهد که شورای انتقالی جنوب ۶ تیرماه نیز اعلام کرد که در پاسخ به سرکوبگری‌های نیروهای دولت منصور هادی تمام تماس‌ها و ارتباط خود با این دولت را برای ادامه اجرای توافق ریاض قطع کرده است.

«شورای انتقالی جنوب یمن» که تحت حمایت امارات، عضو اصلی ائتلاف متجاوز به یمن قرار دارد، در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده است و اکنون بر عدن (مرکز جنوب یمن)، استان سقطری (جنوب شرق) و دیگر مناطق جنوبی یمن سیطره دارد.

پربیننده ترین خبرها