"اوپک پلاس" اختلافات سعودی و امارات را رو کرد

دوشنبه 14 تير 1400 - 15:50

بعد از اعتراض علنی ابوظبی در لحظات آخر نشست "اوپک پلاس" به توافقی که اخیرا میان روسیه و سعودی انجام شده، اختلافات میان سعودی و امارات درباره تمدید استراتژی کاهش تولید نفت علنی شده است.

العالم- درگوشی

به رغم توافق تمام کشورهای عضو در "اوپک پلاس" بر سر افزایش عرضه در نتیجه افزایش تقاضای جهانی نفت در نشست اخیر، اختلافات در مورد تمدید توافق تا سال آینده، نشست را به امروز دوشنبه موکول کرد. در حالی‌که اعضا با افزایش ماهانه تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز از آگوست تا دسامبر و تمدید توافق محدودیت عرضه تا پایان سال 2022 توافق کردند ولی امارات با اصرار برای تعیین مبنای سطح تولید بالاتر برای این کشور و افزایش سهمیه تولیدش، مانع از تصویب این توافق شد.

امارات از طرح اعضای ائتلاف "اوپک پلاس" انتقاد کرده و آن را "ناعادلانه" خوانده است. امارات خواستار بررسی نرخ تولید برای پذیرش آن شده، که می‌تواند روند بهبود بازار نفت خام را بعد از شیوع کرونا مختل کند. منابع اوپک پلاس می‌گویند امارات شکایت دارد که سطح تولید پایه آن- سطح محاسبه هرگونه کاهش - در ابتدا خیلی کم تعیین شده است؛ موضوعی که قبلا هم مطرح شده بود اما امارات می‌گوید در صورت پایان توافق در آوریل 2022، آن را تحمل کند نه اینکه (توافق کاهش تولید) بیشتر ادامه یابد.

در همین راستا، خبرگزاری رسمی امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد، قصد امارات عربی متحده برای افزایش معنادار سطح تولید از سال 2018 تا کنون معطل مانده و با نهایی شدن توافق روز جمعه این معطلی به جای آوریل سال 2022 تا دسامبر آن سال طول خواهد کشید. بدین ترتیب، ابوظبی در نشست امروز دوشنبه همچنان خواستار بازبینی پایه سهمیه تولید خود خواهد بود که در اکتبر سال 2018 به تصویب اعضای اوپک پلاس رسیده است.

نگاه‌ها به نشست امروز وین دوخته شده که قرار است نشست جدید ائتلاف "اوپک پلاس" در سایه اختلافات میان ریاض و ابوظبی که اخیرا تشدید شده، برگزار شود. در همین ارتباط، روزنامه "فایننشال تایمز" در مقاله‌ای نوشته است: "نفت تنها مشکل نیست بلکه یمن، عادی‌سازی، آشتی با قطر و کرونا؛ تمامی عواملی هستند که تنش میان دو کشور را تشدید کرده‌اند. در حالی‌که سعودی و روسیه از کشورهای عضو خواسته‌اند تولید خود را در ماه‌های آینده افزایش دهند، امارات این موضوع را رد می‌کند."

در همین راستا، "مروان البلوشی" یک محقق اماراتی نامزد دکترای دانشگاه "ادینبورگ" اعلام کرد، در حالی که دهه گذشته شاهد توافق استراتژیک بین امارات و عربستان سعودی بود، اما امروز رقابت اقتصادی بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس افزایش یافته است.

امارات متحده عربی در سال 2019 ، بیشتر نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کرد و عربستان را در مقابله با نیروهای انصارالله تنها گذاشت و عربستان چندین بار در برابر با انصارالله شکست خورد. همچنین نیروهای شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات متحده عربی با نیروهای دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان درگیر شدند.علاوه بر آن در حالی که امارات متحده عربی تلاش‌های سعودی را برای پایان دادن به تحریم قطر پذیرفته است ؛ اما ابوظبی نگران آشتی با دوحه است.

برخورد متفاوت عربستان با شیوع اپیدمی کرونا نیز باعث ناامیدی هر دو کشور شد. از روز یکشنبه ریاض کلیه سفرها را به امارات و همچنین از امارات به عربستان ممنوع کرد. علاوه بر این ، عربستان سعودی واکسن چینی را که امارات متحده عربی برای رسیدن به واکسیناسیون جهانی به شدت به آن اعتماد می‌کند، قبول ندارد.

عربستان تلاش خود را برای تحکیم موقعیتی که می‌خواهد در خاورمیانه در اوایل سال جاری به دست آورد، آغاز کرد و در فوریه سال جاری اعلام کرد که تا سال 2024 تجارت خود را با شرکت‌های بین‌المللی که دفتر مرکزی آنها در این کشور نیست، متوقف خواهد کرد که این اقدام عربستان برای به چالش کشیدن آشکار امارات و همچنین رقابت با دبی است.

این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه سعودی‌ها تنش‌های موجود را دست‌کم می‌گیرند تاکید کرد که اختلافات اوپک، اختلاف تجارتی است و محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با ویروس کرونا بیشتر بحث ایمنی است تا بحث سیاسی.

در اظهاراتی که نشان‌دهنده عمق این اختلاف دیپلماتیک است، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی سعودی به "بلومبرگ" گفته است: "ابوظبی در داخل اتحاد اوپک پلاس منزوی شده است. همه گروه در برابر یک کشور بود که برای من ناراحت کننده اما واقعیت است."

ابوظبی متحدانش را در موقعیت دشواری قرار داده که یا خواسته‌های آن را بپذیرد یا اتحاد اوپک پلاس متلاشی می‌شود. ناکامی در رسیدن به توافق بازار را با کمبود بیشتر عرضه روبرو کرده و باعث افزایش چشمگیر قیمت‌های نفت می‌شود. اما سناریوی فروپاشی اتحاد اوپک پلاس هم مطرح است که در این صورت بحران ریزش قیمت نفت در سال گذشته تکرار خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها