حمله به مواضع آمریکایی ها در سوریه و بازتاب آن بر سیاست بایدن در این کشور

حمله به مواضع آمریکایی ها در سوریه و بازتاب آن بر سیاست بایدن در این کشور
سه شنبه 15 تير 1400 - 19:47

حملات مکرر به پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوالات متعددی درباره پیامدهای احتمالی آن برای نیروهای امریکایی در سوریه و نیز سرنوشت آنها ، با توجه به تصمیم امریکا برای کاهش نیروها در منطقه مطرح می کند.

العالم ـ سوریه

محققان سیاسی بر این باورند که تحولی در محور مقاومت رخ داده است. زمانی که امریکایی ها پایگاهی در مرزهای سوریه و عراق را هدف گرفتند، بیانیه هایی از تمام طرف های محور مقاومت اعم از ایران و لبنان و عراق و یمن صادر شد، آنها تاکید کردند که رویکردی برای فعالیت و همکاری مشترک بیشتر در زمان مناسب و به صورت همزمان وجود دارد.

تحلیلگران می نویسند که این هدف گیری اگر از سوی عراق به سمت سوریه انجام شده باشد، بیانگر آن است که حمایت و مشارکتی از جانب عراق برای آزادسازی سوریه وجود دارد. پیش از این نیز عراقی ها در آزادسازی سوریه از دست تکفیری ها طی ده سال گذشته مشارکت داشتند. عراقی ها بر این باورند که امنیت ملی عراق از سوریه آغاز می شود.

تحلیلگران می گویند که امریکایی ها در عراق تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا مانع تحرک گروههای مقاومت عراق در سوریه و حتی در سطح رسانه ای و ایدئولوژی و پیوستن به طرح آزادسازی فلسطین شوند. گردان های حزب الله عراق تاکید کرد که وارد معادله جدیدی شده است که سید حسن نصرالله از زمان نبرد سیف القدس آن را اعلام کرده است.

تحلیلگران اظهار داشتند که تداوم عملیات، دولت آمریکا را گرفتار یک معضل می کند و آن این است که چگونه امنیت نیروهایش را تامین کند و چگونه حضور آنها در عراق را تحکیم بخشد.

کارشناسان نظامی توضیح دادند که هدف گرفتن پایگاه آمریکایی در میدان العمر نخستین اقدام نیست. اما شاید در چارچوب پاسخ به حمله تجاوزکارانه امریکا به مواضع حشد الشعبی در مرزهای عراق و سوریه باشد.

کارشناسان اظهار داشت که آمریکا اعلام کرد که می تواند از سوریه برای تعامل با اهدافی در خاک عراق استفاده کند بدون آنکه مجازات شود و یا پاسخی مستقیم دریافت کند. اما این بار مساله متفاوت است. این امر نشاندهنده ظهور مقاومت مردمی واقعی در منطقه شمال شرق سوریه است که از حمایت دولت سوریه برخوردار است . همچنین هماهنگی های بیشتری میان حشد الشعبی و ارتش سوریه و گروههای مقاومت برای افزایش عملیات وجوددارد.

کارشناسان نظامی تاکید کردند که آمریکا اصرار دارد که نیروهایش در خاک سوریه هدف حملات قرار نگیرد. از این رو به تقویت توانمندی شبه نظامیان جدایی طلب کرد روی آورد. این شبه نظامیان تحت فرماندهی آمریکا خدمت می کنند. در آن زمان امریکا از هدف گرفتن نیروهای حشد الشعبی امتناع می کرد اما این بار شیوه اش تغییر کرد. آمریکا نیروهای حشد را در داخل خاک سوریه و عراق هدف گرفت و پاسخ را در داخل خاک سوریه و عراق دریافت کرد. آمریکا و نیز طرف های محور مقاومت به خوبی می دانند که امریکا تا زمانی که بهای این اشغالگری خواه از لحاظ نظامی و یا جانی و یا مادی را پرداخت نکند، این منطقه را تخلیه نخواهد کرد. از این رو شیوه مقاومت و طرف های محور مقاومت تغییر خواهد کرد تا آمریکا بهای اشغال سوریه خاک سوریه را بپردازد.

کارشناسان خاطرنشان کردند که موشک هایی که نیروهای آمریکایی را هدف گرفتند، موشکهای کوتاه برد بودند بدین معنا که طرف هایی که پایگاه را هدف گرفتند بسیار نزدیک بوده اند تا پیامی تهدید آمیز و شفاف ارسال کنند مبنی بر آنکه این موشک ها از منطقه نزدیک شلیک شده است. به عبارتی دیگر گروههای مقاومت نزدیک نیروهای آمریکایی هستند و می توانند در هر لحظه آنجا را هدف بگیرند.

ناظران بر این باورند که بایدن از طریق هدف گرفتن مواضع حشد و اظهاراتش درباره عدم خروج از سوریه، حامل پیامی است مبنی بر آنکه آمریکا در حمایت از منافع خود در خاورمیانه هیچ سستی و کاهلی نخواهد کرد. به رغم آنکه آمریکا می کوشد تا توافقی با ایران منعقد کند و انتونی بلینکن وزیره خارجه این کشور نیز گفت که حمله به نیروهایی که آنها را هوادار ایران معرفی کرد، مساله ای ضروری است.

پربیننده ترین خبرها