نفت پایان ائتلاف سعودی و امارات را نوشت!

نفت پایان ائتلاف سعودی و امارات را نوشت!
چهارشنبه 16 تير 1400 - 19:40

ناظران و کارشناسان سیاسی بر این باورند که اختلافات درونی ائتلاف سعودی-اماراتی اختلافات به سطح آمده و فروپاشی آن نزدیک شده است.

العالم - نظرکده

ناظران سیاسی می‌گویند، بحران‌های اقتصادی عربستان در نتیجه جنگ علیه یمن باعث شده که اختلافاتش با امارات علنی شود.

آنها تصریح کردند، نوع نگاه حکومت سعودی به کشورهای منطقه خلیج‌فارس نگاه ارباب و رعیبت است و امیدوار است که روزی همه این کشورها تسلیم سیاست‌های آن شوند.

به گفته این کارشناسان، این دولت‌ها دارای حاکمیت نیستند بلکه دولت‌های مزدوری هستند که تابع منافع و استراتژیِ حکومت سعودی هستند.

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند، حکومت سعودی درصدد حفظ قیمت مشخص نفت است؛ زیرا به دلیل جنگ یمن از بحران‌ها و چالش‌های اقتصادی رنج می‌برد و بدهی‌های آن بالغ بر 100 میلیارد دلار است.

به هر حال تقابل‌های بی‌سابقه‌ای که چند روز گذشته میان "عبدالعزیز بن سلمان" وزیر انرژی عربستان و "سهیل المزروعی" همتای اماراتی آغاز شده بیانگر آغاز دور تازه اختلافات ریاض و ابوظبی است. وزیر انرژی عربستان در اقدامی غیرعادی از امارات به‌دلیل مخالفت با توافق ریاض و مسکو در اوپک پلاس انتقاد تندی مطرح کرد و مزروعی در پاسخ، عربستان را به تلاش برای تحمیل نظر خود و ترجیح دادن منافعش بر منافع دیگران متهم کرد و گفت، امارات همواره از مواضع عربستان حمایت می‌کرد و فداکاری‌های زیادی برای آن کرده است، اما اکنون می‌خواهد متناسب فداکاری‌ها و سرمایه‌های هنگفت خود در صنعت نفت سود عادلانه به‌دست بیاورد.

کارشناسان سیاسی، جنگ یمن را اوج اختلافات علنی طرفین سعودی و اماراتی می‌دانند؛ آنها امیدوار بودند که سرنوشت این جنگ هر چه زودتر یکسره می‌شود و آنها به راحتی می‌تواند کیک خوش‌رنگ یمن را میان خود تقسیم کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها