روابط سعودی و امارات به فروپاشی نزدیک شده است

روابط سعودی و امارات به فروپاشی نزدیک شده است
دوشنبه 14 تير 1400 - 20:50

رسانه‌های غربی که تا همین چند وقت پیش سعودی و امارات را دو همپیمان استراتژیکی می‌نامیدند که در بسیاری از پرونده‌ها از جمله جنگ یمن و محاصره قطر همکاری و هماهنگی دارند، در سایه نشست "اوپک پلاس"، نگاه‌ها را متوجه ابعاد دیگری از روابط این دو کشور کرده‌اند.

العالم- کشکول

در چند روز گذشته، اختلافات میان ریاض و ابوظبی درباره برخی مسائل، از جمله درخصوص تولید نفت و سیطره بر استان‌های جنوبی در یمن برای مصادره ثروت‌های آن و نیز طریقه تعامل با ویروس کرونا و گونه‌ جهش‌یافته آن معروف به "دلتا پلاس"، از سرگرفته شده است.

صحبت در مورد تحولات جدید در روابط سعودی و امارات پس از نشست اخیر سازمان اوپک، که به بن‌بست خورد، ازسرگرفته شده است.

در حالی‌که اعضا از جمله روسیه و عربستان با افزایش ماهانه تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز از آگوست تا دسامبر و تمدید توافق محدودیت عرضه تا پایان سال 2022 توافق کردند ولی امارات با اصرار برای تعیین مبنای سطح تولید بالاتر برای این کشور و افزایش سهمیه تولیدش، مانع از تصویب این توافق شد.

تحلیلگران اندیشکده خاورمیانه می‌گویند، رقابت فزاینده کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی در پیوند است. آنها افزودند، بدیهی است که عربستان سعودی فشارها را افزایش می‌دهد و امارات متحده عربی نیز برای تامین اهداف خود در این بازار کم‌سود فشار وارد می‌کند.

کارشناسان انرژی نیز به نوبه خود می‌گویند، وخامت روابط سعودی و امارات همزمان با تصمیم امارات برای گسرش ظرفیت تولید خود برای حمایت از برنامه‌های متنوع‌سازی نفت بوده است.

آنها خاطرنشان کردند، هم اینک جنگ قدرت میان اعضای اوپک قدرت این سازمان را برای ایجاد وحدتی طولانی‌مدت و ایجاد ثبات در قیمت نفت تهدید می‌کند.

این موضع‌گیری سختگیرانه امارات در اوپک در حالی است که منافع میان این دو قدرت منطقه خلیج‌فارس- سعودی و امارات- با تحولات بسیاری همزماه شده است.

در همین ارتباط، روزنامه "فایننشال تایمز" در مقاله‌ای نوشته است: "نفت تنها مشکل نیست بلکه یمن، عادی‌سازی، آشتی با قطر و کرونا؛ تمامی عواملی هستند که تنش میان دو کشور را تشدید کرده‌اند. در حالی‌که سعودی و روسیه از کشورهای عضو خواسته‌اند تولید خود را در ماه‌های آینده افزایش دهند، امارات این موضوع را رد می‌کند."

در همین راستا، "مروان البلوشی" یک محقق اماراتی نامزد دکترای دانشگاه "ادینبورگ" اعلام کرد، در حالی که دهه گذشته شاهد توافق استراتژیک بین امارات و عربستان سعودی بود، اما امروز رقابت اقتصادی بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس افزایش یافته است.

به گفته ناظران امور منطقه‌ای، امارات در سال 2019 بسیاری از نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کرد و سعودی را در جنگ علیه ملت یمن تنها گذاشت سپس نیروهای جدایی‌طلب "شورای انتقالی جنوب"- همپیمان با ابوظبی- با نیروهای دولت مستعفی "عبد ربه منصور هادی"- تحت حمایت ریاض- وارد درگیری‌های سختی شدند.

در حالی‌که امارات از تلاش‌های سعودی برای پایان دادن به تحریم تجاری و اقتصادی علیه قطر حمایت می‌کند، ولی از سرعت آشتی با دوحه به شدت نگران است.

به همین ترتیب، نحوه تعامل امارات با ویروس کرونا باعث ناامیدی هر دو کشور شده است؛ به نحوی که ریاض از روز یکشنبه در راستای اقدامات پیشگیرانه از شیوع کرونا، سفر از و به امارات را ممنوع اعلام کرد. علاوه بر این ، عربستان سعودی واکسن چینی را که امارات متحده عربی برای رسیدن به واکسیناسیون جهانی به شدت به آن اعتماد می‌کند، قبول ندارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها