عقب‌نشینی بی‌سروصدای آمریکا از مواضع تند علیه سعودی‌ها

عقب‌نشینی بی‌سروصدای آمریکا از مواضع تند علیه سعودی‌ها
چهارشنبه 16 تير 1400 - 17:02

یک نشریه آمریکایی در یادداشتی نوشته است، سفر بی‌سروصدای برادر ولی‌عهد عربستان سعودی نشانه عقب‌نشینی بی‌سروصدای رئیس جمهور آمریکا از وعده‌ سختگیری علیه سعودی‌ها است.

العالم - عربستان سعودی

نشریه «فارین پالسی» در یادداشتی به قلم «کالم کویین» نوشت، سفر بی‌سروصدای «خالد بن‌سلمان»، برادر ولی‌عهد عربستان سعودی به آمریکا نشان می‌دهد ساکن جدید کاخ سفید وعده‌های انتخاباتی برای سختگیری به سعودی‌ها را فراموش کرده است.

در این یادداشت آمده است، خالد بن‌سلمان قصد دارد امروز با مقامات وزارت خارجه آمریکا دیدار کند اما کاخ سفید ترجیح می‌دهد در این‌باره حرفی نزند. سفر او به آمریکا توسط رسانه‌های هیچ یک از این دو کشور پوشش داده نشد. این حالی است که خالد عالی‌ترین رتبه سعودی است که از زمان ورود «جو بایدن» به کاخ سفید به واشنگتن سفر می‌کند.

کویین می‌نویسد، خالد بن‌سلمان روز سه‌شنبه با «لوید آستین» وزیر دفاع، «مارک مایلی» رئیس ستاد مشترک ارتش و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد. انجام بی‌سروصدای این سفر نشان می‌دهد بایدن رئیس جمهور ممکن در مواجهه با یک دولت دیگر، با بایدن کاندید ریاست جمهوری متفاوت باشد. بایدن در تبلیغات اتنخاباتی خود وعده داده بود، به‌خاطر موارد نقض حقوق بشر از جمله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی، یک شهروند آمریکایی و منتقدان دولت سعودی، حاکمان سعودی را مطرود سازد.

او می‌افزاید، در سال ۲۰۱۸، خالد ۲۹ ساله سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود و مدت کوتاهی پس از قتل خاشقچی، دست داشتن حاکمان سعودی در آن را تکذیب کرد. با این حال گزارش «آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا (سیا) در گزارشی آورده است، خالد شخصاً پیش از ورود خاشقچی به کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول با وی تماس گرفته است.

کویین در یادداشت خود یادآوری می‌کند، بایدن وعده داده بود هنگامی که تعلیق فروش تسلیحات به سعودی‌ها را اعلام کرد گفت که «آمریکا هرگز اصول خود را پشت درب نمی‌گذارد تا فقط نفت بخرد و سلاح بفروشد». با این حال به نظر می‌رسد این وعده به تعلیق فروش تسلیحات تهاجمی هوا به زمین محدود شده باشد.

در این یادداشت آمده است، احتمالاً مقامات آمریکایی در دیدار با خالد بن‌سلمان، جدا از روابط دو جانبه، مسائل مربوط به صلح میان ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان یمنی را نیز پیش بکشند.

بعد از رسانه‌ای شدن خبر دیدارهای برادر محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی با مقام‌های ارشد پنتاگون در واشنگتن، مقام‌های آمریکایی از رایزنی‌های ضد ایرانی در جریان این دیدارها خبر دادند.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد «کالین کال» معاون وزیر دفاع آمریکا و خالد بن سلمان «درباره طیفی از موضوعات متبط با ثبات و امنیت منطقه به ویژه تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ در یمن صحبت و بر تعهد مشترک ایالات متحده و سعودی برای مقابله با فعالیت‌های ثبات زدای ایران تاکید کردند».

بنا بر بیانیه پنتاگون، معاون وزیر دفاع آمریکا از برادر محمد بن سلمان به دلیل «همکاری نزدیک و سازنده با تیم لندرکینگ نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن به منظور پایان جنگ در یمن قدردانی و حملات فرامرزی حوثی‌ها (انصارالله یمن) را محکوم کرد. معاون وزیر دفاع (آمریکا) همچنین درباره لزوم همکاری (واشنگتن و ریاض) برای پرداختن به اشاعه و خطرات پهپادها تاکید کرد».

چندی قبل نیز «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشست وزرای امور خارجه و توسعه G20 در ماترا ایتالیا با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود دیدار کرد. در این دیدار وزرای خارجه عربستان سعودی و آمریکا جنبه‌های همکاری استراتژیک بین دو کشور و راه‌های حمایت و تقویت آن را در زمینه‌های مختلف ،برای تأمین منافع مشترک بررسی کردند.

وزیران خارجه عربستان سعودی و آمریکا در این دیدار درباره تقویت هماهنگی مشترک بین دو کشور برای جلوگیری از آنچه مداخلات تخریبی ایران در منطقه خواند، گفت‌وگو کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها