فشار خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر برای افشاشدن نقش عربستان سعودی

فشار خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر برای افشاشدن نقش عربستان سعودی
چهارشنبه 16 تير 1400 - 13:13

خانواده‌های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر در جدیدترین تلاش‌های خود برای روشن‌شدن واقعیت ماجرا، از دادگاه‌های آمریکا خواستند جزئیات بیشتری از ابعاد نقش عربستان سعودی در این ماجرا افشا کند.

العالم - آمریکا

همزمان با نزدیک‌شدن به بیستمین سالگرد وقوع حادثه یازدهم سپتامبر، خانواده‌های قربانیان این واقعه همچنان خواستار آشکارشدن نقش رژیم عربستان سعودی در این حادثه هستند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» شکوائیه‌ای که عربستان سعودی را در حادثه یازدهم سپتامبر دخیل می‌داند، در سال جاری پیشرفت قابل توجهی در دادگاه به‌دست آورد و مقام‌های سابق این کشور به سوالات دادستانی پاسخ دادند.

با این حال دولت آمریکا از آن زمان اظهارات مقام‌های سابق سعودی را محرمانه نگه داشته و همچنین مانع رسانه‌ای شدن یک‌سری از اسناد و مدارک دیگر در این پرونده شده است.

بر اساس این گزارش، چنین پوشش‌هایی که واشنگتن به ریاض ارائه داده، باعث انزجار وخشم خانواده‌های قربانیانی شده که سعی دارند اثبات کنند رژیم سعودی این حملات را تسهیل کرده است. تحقیقات به‌عمل آمده تاکنون نشان داده اتباع سعودی عاملان این حادثه بودند اما ارتباط مستقیم رژیم ریاض با آن را به‌صراحت نگفته‌اند.

«برِت ایگلسون» پسر مردی که در جریان حادثه یازدهم سپتامبر جان خود را از دست داداه، به آسوشیتدپرس گفت: «تیم حقوقی، اف‌بی‌آی و آژانس‌های تحقیقاتی از جزئیات نحوه مرگ پدر من و مرگ هزاران نفر دیگر اطلاع دارند اما کسانی که بیشترین ارتباط را با آن دارند اجاره دانستن ندارند».

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد: «وکلای خانواده‌های قربانیان، برنامه درند از قاضی دادگاه بخواهند دستور محافظتی [از جزئیات این پرونده] را بردارد تا موکلان آنها بتوانند به اسناد محرمانه دولتی و همچنین شهادت افراد مهمی که سال قبل بازجویی شدند، دسترسی داشته باشند. با این حال، وکلای شاکیان نمی‌توانند درباره جزئیاتی که متوجه شدند، صحبت کنند».

پیش از این، خانواده‌های قربانیان یازدهم سپتامبر در نامه‌‌ای مشترک به «آوریل هاینز»، رئیس این سازمان از او خواستند گزارش دفتر تحقیقات فدرال «اف‌.بی‌.آی» را که شامل تحقیقات چند ساله درباره نقش سعودی‌ها در تسهیل این حملات است، منتشر کند. (جزئیات بیشتر)

در حادثه ۱۱ سپتامبر که برجهای دوقلو تجارت جهانی هدف قرار گرفت، ۱۹ نفر در هواپیماربایی شرکت داشتند که ۱۵ تن از آن‌ها شهروند سعودی بودند. به رغم این مشارکت، دولت‌های آمریکا تاکنون به دلیل روابط با ریاض و منابع سعودی‌ها برای واشنگتن، به صورت جدی این پرونده را پیگیری نکرده‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها