گفت‌وگوی لاوروف و همتای هندی با محور امنیت منطقه‌ای و برجام

گفت‌وگوی لاوروف و همتای هندی با محور امنیت منطقه‌ای و برجام
جمعه 18 تير 1400 - 16:38

وزرای امور خارجه روسیه و هند در مسکو مسائل مربوط به امنیت منطقه و توافق هسته‌ای ایران را به بحث گذاشتند.

العالم - آسیا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، امنیت منطقه و توافق هسته‌ای ایران را با همتای هندی خود به بحث گذاشته است.

لاوروف در نشست خبری با «سوبرامانیام جایشانکار» همتای هندی خود گفت: «ما همکاری‌های گسترده‌ای از جمله در حوزه دفاعی داریم. درباره قراردادها در این زمینه و اینکه چگونه می‌توانیم قوانین موجود را توسعه دهیم گفت‌وگو کردیم».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «آمادگی داریم در پروژه‌هایی که به تولید تسلیحات روسی در هند منتج می‌شود همکاری کنیم. معتقدم که این اقدام در راستای منافع هردو کشور خواهد بود و به امنیت منطقه‌ای خواهد افزود».

لاوروف گفت: «درخصوص وضعیت افغانستان، هردو خواستار راه‌حل مسالمت‌آمیز هستیم. درباره مسائل دیگری از جمله سوریه و توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم».

جایشانکار نیز در این نشست خبری گفت: «درخصوص مسائل منطقه و جهانی و با توجه به ریاست دوره‌ای هند در شورای امنیت، برنامه‌های هند را با آقای لاوروف در میان گذاشتیم».

وزیر امور خارجه هند افزود: «وضعیت افغانستان به میزان زیادی توجه ما را جلب کرده است زیرا تأثیر مستقیمی بر امنیت منطقه دارد. معتقدیم آنچه امروز کاهش خشونت در این کشور به شدت مورد نیاز است».

جایشانکار در ادامه گفت: «درباره مسائل پیرامون سوریه، ایران و تا حدی مسائل لیبی به تبادل نظر پرداختیم و معتقدیم صلح و ثبات پایدار در منطقه اهمیت بسیار زیادی دارد».

این مقام هندی گفت: «ما از همکاری‌هایی که چندجانبه‌گرایی و تعدیل سیاست‌های جهانی را منعکس کنند، استقبال می‌کنیم و به آقای لاوروف گفتم که ما اعتقاد زیادی به اتحاد در حوزه آسه‌آن داریم و از حضور فعال روسیه استقبال می‌کنیم».

لاوروف در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اوضاع افغانستان گفت:‌ «این مردم افغانستان هستند که باید درباره آینده خود تصمیم‌گیری کنند. ما فقط باید از مذاکرات آن‌ها حمایت کنیم. البته که اوضاع افغانستان موجب نگرانی جدی است زیرا می‌تواند به قلمرو کشورهای همسایه ما سرایت کند».

وزیر امور خارجه هند که عصر چهارشنبه در توقفی چند ساعته در تهران در مسیر سفرش به مسکو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و همچنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب دیدار و پیام «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند را تسلیم آیت‌الله رئیسی کرد.

جایشانکار در پیامی توئیتری با اشاره به دیدارش با محمدجواد ظریف نوشت: «همیشه با استقبال گرمی از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روبرو می‌شوم. بحث‌های مفیدی درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم».

به گزارش فارس، وزرای امور خارجه ایران و هند ضمن گفت‌وگو درباره تحولات منطقه و موضوعات دوجانبه، بر تقویت گفت‌وگوهای بین الافغانی که به مشارکت سیاسی فراگیر همه طرف‌ها در افغانستان بینجامد، تأکید کردند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

با اینکه دولت آمریکا پیش‌تر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون حدود نود درصد از سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

علاوه بر این، نشریه «پولیتیکو» به نقل از دو مقام آمریکایی خبر داده است که روند خروج نظامی این کشور از افغانستان «عملاً تکمیل شده است».

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها