با تاکید بر لزوم خروج مسوولانه آمریکا؛

ارتش پاکستان: ضامن روند صلح افغانستان نیستیم

ارتش پاکستان: ضامن روند صلح افغانستان نیستیم
شنبه 19 تير 1400 - 21:03

سخنگوی ارتش پاکستان با تاکید بر لزوم خروج مسوولانه آمریکا از افغانستان و حق تعیین سرنوشت با افغانستانی‌ها، گفت: اسلام‌آباد هرگز ضامن روند صلح نیست بلکه نقش تسهیل کننده ایفا کرده و به آن متعهد است.

العالم ـ آسیا

خبرگزاری رسمی پاکستان (ای‌پی‌پی) روز شنبه در گفت وگو با سرلشکر «بابر افتخار» اعلام کرد: روند صلح افغانستان جنبه های بسیاری دارد که بر پایه آن پاکستان در این روند فقط یک تسهیل کننده بوده و هرگز ضامن فرآیند آشتی نیست.

وی تاکید کرد: اصلی ترین تصمیم برای حل و فصل بحران افغانستان مربوط به جناح‌های مختلف این کشور است که باید در مورد آینده خودشان تصمیم بگیرند.

سخنگوی ارتش پاکستان افزود که از نظر این کشور روند صلح در مرحله مهمی قرار گرفته و باید تلاش شود تا صلح صادقانه با چشم انداز اصلی روند به رهبری و مدیریت افغان‌ها تامین شود.

وی با ابراز نگرانی از تحرکات عناصر تروریستی از جمله داعش و تحریک طالبان در افغانستان، احتمال تشدید جنگ داخلی و سرازیر شدن پناهجویان جدید به پاکستان، افزود: در ۲۰ سال گذشته ارتش ایالات متحده نیروهای ارتش ملی افغانستان را آموزش داده است که دارای قدرت، توانایی و نیروی هوایی خاص خود با حضور در زمین است.

سرلشکر افتخار ادامه داد: میلیاردها دلار برای نیروهای مسلح افغانستان هزینه شده و ما معتقدم که آنها باید بتوانند به عنوان یک نیروی حرفه‌ای با هجوم فعلی در کشورشان مبارزه کنند.

وی با تاکید بر نقش بازیگران منطقه‌ای برای کمک به افغانستان پس از خروج کامل نیروهای خارجی، از آمریکا خواست تا با رویکرد مسوولانه از افغانستان خارج شود.

به گزارش ایرنا، اسلام‌آباد نگران پیامدهای خطرناک ناشی از خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان، حرکت موج جدید پناهجویان به سمت مرزها و تهدید نفوذ عناصر تروریستی در لباس مهاجران افغانستانی است، موضوعی وزیر امور خارجه پاکستان شب گذشته طی گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود آن را مطرح کرد.

«شاه محمود قریشی» همچنین امروز در گفت‌وگو با رسانه‌های پاکستانی افزود: این کشور با رهبران طالبان در تماس است. از وزیر امور خارجه افغانستان نیز برای سفر به اسلام‌آباد دعوت شده و با تمامی طرف‌های صلح رایزنی خواهد گرفت.

وی قرار است فردا به تاجیکستان و ازبکستان سفر کند جایی که دیدار با زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز در برنامه کاری وزیر امور خارجه پاکستان قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها