تحلیل نشریه چینی از عقب نشینی وحشت زده آمریکا از افغانستان

تحلیل نشریه چینی از عقب نشینی وحشت زده آمریکا از افغانستان
شنبه 19 تير 1400 - 14:08

روزنامه گلوبال تایمز، وابسته به حزب کمونیست چین در مقاله‌ای با تحلیل خروج "وحشت زده " آمریکا از افغانستان، این واقعه را با خروج نظامیان آمریکا از ویتنام مقایسه کرد.

العالم ـ آسیا

نشریه چینی گلوبال تایمز با اشاره به تخلیه شبانه پایگاه نظامی بگرام افغانستان توسط نیروهای آمریکایی نوشت: عقب نشینی عجولانه و وحشت زده آمریکایی ها از پایگاه اصلی نظامی شان در افغانستان چیزی جز عدم مسئولیت پذیری آمریکایی ها نیست، در حالی که این کشور (آمریکا) خود را "پرچمدار دموکراسی" می‌داند، به "منبع مهم آشوب و تروریسم در جهان" تبدیل شده است و "از افغانستان گرفته تا سوریه و عراق، آمریکا خرابی‌های بی شماری را برای جهان بر جا گذاشته و به اسم "جنگ علیه تروریسم" مجموعه‌ای از "جرایم علیه بشریت" را مرتکب شده است.

در این گزارش آمده است: ارتش امریکا ساعت ۳ بامداد دوم ژوئیه در حالی فرودگاه هوایی بگرام - پایگاه اصلی خود در افغانستان را ترک کرد که ارتش افغانستان ساعاتی بعد متوجه این موضوع شد و از این نوع عقب نشینی آرام و غیرمسئولانه آمریکا حتی برآشفت.

گلوبال تایمز با اشاره به اینکه اشغال افغانستان توسط آمریکا وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی و اوضاع داخلی تک تک کشورهای خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است افزود: "این نوع اشغال و حتی ترک افغانستان توسط آمریکایی به قدری برای همگان تعجب برانگیز بود که حتی یک مقام ارشد ناشناس (آمریکایی) در این خصوص گفت: "مردم افغانستان می گویند که آمریکایی ها از افغان ها در مورد رفتن به کشورشان سوال نکرده بودند و آنها حتی برای خروجشان نیز با افغان ها مشورت نکردند. به همین دلیل مردم در شبکه های اجتماعی این نوع ترک خاک افغانستان توسط آمریکایی ها را با خروج عجولانه آنها از خاک ویتنام در سال ۱۹۷۵ مقایسه می کنند.
آمریکا در ژانویه ۱۹۷۳ نیز درست شبیه امروز با عجله نیروهای جنگی خود را از ویتنام خارج کرده بود و به درگیری مستقیم ارتش آمریکا در جنگ ویتنام پایان داد. در واقع آن زمان نیز آخرین نیروهای آمریکایی بدون حمایت مستقیم ارتش آن کشور هنوز در ویتنام جنوبی بودند که سرانجام مجبور شدند با عجله در سال ۱۹۷۵ خاک ویتنام را ترک کنند. اگرچه زمان و کشور متفاوت است، اما عقب نشینی های آمریکایی ها از افغانستان همان تأثیر قوی را برای مردم این کشور گذاشت که در آن سال بر مردم ویتنام برجای گذاشته بود، یعنی اینکه ایالات متحده بار دیگر شکست خورده و صحنه را ترک کرده است.
حتی جان کربی، دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز روز سه شنبه در مورد خروج آرام نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی بگرام مدعی شد "ما باید در نظر بگیریم که شاید طالبان بتوانند به این نوع عقب نشینی اعتراض کنند و البته اعلام دقیق زمان خروج نیروها نیز به دلایل امنیتی غیر مسئولانه می نماید، با این وجود این بهانه ها دلیل قانع کننده ای برای خروج فوری از افغانستان نیست."
"لی زیکسین" دستیار پژوهشگر بخش مطالعات کشورهای در حال توسعه در انستیتوی مطالعات بین المللی چین روز پنجشنبه در این خصوص به گلوبال تایمز گفت: "هرگاه آمریکا اقدام به عقب نشینی از کشوری را از توان خود خارج دید، هرگز به وضعیت واقعی کشورها و یا نیازهای مردم آن کشورها توجه نمی کند و در عوض با یک رویکرد منفعت طلبانه و براساس یک عادت قدیمی کاملاً مطابق با منافع خود عمل می کند."
به اعتقاد وی، آمریکا از افغانستان گرفته تا سوریه و عراق اوضاع را به هم ریخته و به نام جنگ علیه تروریسم مجموعه ای از "جنایات علیه بشریت" را در سراسر جهان مرتکب شده است و با همین بهانه ها هم هست که صرف نظر از بهم ریختگی اوضاع داخلی این کشورها، وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی کل منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر اقدامات خود قار داده و می دهد."
در این گزارش آمده است: مدت هاست که افغانستان به "قبرستان امپراتوری ها" معروف است. شاید عقب نشینی امریکا و نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان امری ضروری بوده باشد اما چنین خروج شتابزده و غیرمسئولانه ای نه تنها منجر به وخامت بیشتر اوضاع امنیتی در افغانستان شد، بلکه درگیری میان دولت افغانستان و طالبان را نیز شدت بخشیده و منجر به افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور شده است.
بر اساس گزارش اول ژوئیه خبرگزاری رویترز، طالبان بیش از ۵۰ منطقه از ۳۷۰ کشور را به تصرف خود درآورده بود. با این وجود می توان گفت که آمریکا که خود را "چراغ راه دموکراسی" می داند امروزه خودش به یک منبع مهم آشوب، هرج و مرج و فعالیت های تروریستی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.
"لی" در این خصوص گفت: بی تردید چنین اقدامات غیرمسئولانه ایالات متحده تأثیر اخلاقی آن را در جامعه بین المللی به شدت تضعیف می کند. آمریکا به هیچ وجه قادر به ادامه جنگ به اصطلاح "علیه تروریسم" نیست و البته قصد هم ندارد به عنوان معیار اخلاق در سراسر جهان عمل کند. چون این کشور تقریباً از حفظ چهره ملی خود منصرف شده است و همین امر در طولانی مدت بر قدرت نرم آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.
تلاش های به اصطلاح جهانی ضد تروریسم ایالات متحده کاملاً ناکام مانده است. واشنگتن تحت لوای ضد تروریسم نه تنها نتوانسته است به تروریسم در این کشورها پایان دهد، بلکه بر حجم حملات تروریستی نیز افزوده است. در واقع این "چراغ راه دموکراسی" با تکه های پراکنده آن در افغانستان و دیگر کشورها در هم شکسته است. مدت های طولانی طول می کشد تا این کشورها زخم های خود را التیام بخشند، با این وجود آمریکا هم قصد ندارد هیچ مسئولیتی را در این خصوص به عهده بگیرد".

پربیننده ترین خبرها