موج گرما، اسپانیا را با داغ‌ترین روزهای سال مواجه می‌کند

موج گرما، اسپانیا را با داغ‌ترین روزهای سال مواجه می‌کند
يکشنبه 20 تير 1400 - 12:05

تغییرات جوی در کره زمین به ویژه گرمای شدید هوا در حالی به یکی از معضلات کشورهای جهان تبدیل شده که اسپانیا به عنوان یک کشور اروپایی نیز از این بحران در امان نبوده و در روزهای آینده، رکورد گرم‌ترین روزها نه فقط در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) بلکه در سال‌های اخیر را خواهد شکست.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش نشریه ال پائیس، با رسیدن دمای هوا به ۴۴ درجه سانتی‌گراد در دره رودخانه گوادالکیویر در روز شنبه و پیش‌بینی گرمای ۴۷ درجه ای در نواحی جنوبی اسپانیا، تقریبا همه مناطق اسپانیا، شاهد شدیدترین گرمای هوا از آغاز سال جاری تا کنون خواهد بود.

براساس هشدار آژانس دولتی هواشناسی اسپانیا (Aemet) این جبهه هوای گرم با ورود از جنوب این کشور، رکورد گرم‌ترین روزهای اسپانیا در سال‌های اخیر را خواهد شکست و به جز شمال‌غربی اسپانیا، تقریبا همه مناطق را در بر خواهد گرفت.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، موج گرما از روز دوشنبه هر چند به صورت ناهموار، همه ایالت‌های اسپانیا را در برگرفته و دمای هوا تا ۴۰ درجه افزایش خواهد یافت. این گرمای هوا ممکن است در برخی مناطق از جمله لِوانته تا ۴۴ درجه نیز برسد.

ویکتور گونزالس کارشناس هواشناسی معتقد است، اینکه دمای هوا در اسپانیا به ۵۰ درجه سانتی‌گراد برسد، دشوار به نظر می‌رسد اما غیرممکن نیست.

روبن دل کامپو، یکی از نمایندگان آژانس هواشناسی اسپانیا پیش تر گفت: گرمایش جهانی، اسپانیا را به دلیل موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی خود بیشتر از سایر کشورهای جهان تحت تأثیر قرار داده است.

دل کامپو معتقد است که وضعیت جغرافیایی اسپانیا به ویژه به دلیل موقعیت خود بین اقیانوس اطلس و مناطق استوایی، آن را در برابر پیامدهای تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر می‌کند و تحت تأثیر مضاعف اقیانوس اطلس و گرمای آفریقای شمالی، اسپانیا تأثیر تغییرات آب و هوا را سریع‌تر از سایر نقاط کره زمین احساس می‌کند.

دانشمندان تغییرات در میزان بارندگی در سطح اروپا را ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین می دانند. آن‌ها معتقدند با گرم شدن زمین به میزان ۱.۵ درجه سانتی گراد، ۶۸ درصد از مناطق مدیترانه ای اروپا شامل جنوب ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، پرتغال و یونان دچار خشکسالی خواهد شد و با افزایش ۳ درجه ای، این رقم به ۸۲ درصد خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، با شروع فصل تابستان، در آمریکا نیز گرمای بی سابقه ای گزارش شده است. دما در شهرهای شمال غربی اقیانوس آرام ایالات متحده از جمله در پورتلند، اورگن و سیاتل در واشنگتن به اندازه ای رسیده که از سال ۱۹۴۰ که برای نخستین بار دمای هوا ثبت شده، بی سابقه بوده است. ‌گرمای شدید هوا در کانادا نیز در هفته‌های اخیر جان بیش از یکصد نفر را گرفته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها