شمال و شرق سوریه، گور اشغالگران؛ چگونه و چه وقت؟

شمال و شرق سوریه، گور اشغالگران؛ چگونه و چه وقت؟
دوشنبه 21 تير 1400 - 17:56

حوادث میدانی جاری در شرق سوریه، سیر شتابنده ای گرفته و موشکباران پایگاه های آمریکایی توسط مقاومت مردمی، عنصری مهم و تعیین کننده در پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه مجاور مرز عراق به حساب می آید.

العالم - کشکول

اندکی پس از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمر در حومه شرقی دیر الزور، و تنها چند ساعت پس از اصابت 4 موشک به پایگاه آمریکایی در میدان گازی کونیکو در همین منطقه در مجاورت مرز بین سوریه و عراق، پایگاه های آمریکایی در منطقه جزیره سوریه واقع در شرق کشور نیروهای خود را به حال آماده باش کامل درآورده اند.

به گفته منابع نظامی سوریه دقت اصابت موشک ها به دو پایگاه کونیکو و العمر به حدی بوده است که نیروهای آمریکایی به منظور شناسایی محل شلیک موشک ها، اقدام به گشت زنی هوایی گسترده در آسمان ها شهرهای معیزیله و العزبه کردند.

به دنبال حملات پی در پی مقاومت مردمی ظرف دو هفته گذشته، برای منفجر کردن انبارهای مهمات نزدیک میدان العمر، اوضاع آمریکایی ها به شدت بحرانی شد. در این حمله ها شماری از نیروهای آمریکایی و اروپایی مجروح شدند.

همزمان با حملات موشکی مقاومت مردمی به نظامیان آمریکایی، اهالی حومه شرقی دیر الزور هم علیه اشغالگران آمریکایی تظاهرات و حضور آمریکا را در شمال سوریه محکوم کردند و از دولت سوریه خواستند این منطقه را در کنترل خود گرفته و بر ادامه مقاومت تأکید کردند آنها از تجربه افغانستان و اخراج آمریکایی ها از این کشور پس از دو دهه اشغالگری استقبال کردند.

تحلیلگران مسائل منطقه ای می گویند حمله به مواضع آمریکایی در میادین نفتی العمر و گازی کونیکو، ادامه حضور نظامیان آمریکایی در این منطقه نفت خیز را با مشکل مواجه کرده است. با اینکه آمریکا از سال 2017 این منطقه را اشغال کرده است اما این حمله با تحولاتی همراه شده است که ممکن است شرق فرات را هم درنوردد.

تحلیلگران استراتژی مقاومت پیش بینی کرده اند که گروه های مقاومت بدون مرز در خاورمیانه، طرح اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق را در شرق و شمال سوریه هم به کار بگیرند و امید می رود که در منطقه ای که به خاطر چنبره نیروهای شر بر ثروت هایش پیوسته کانون تنش و آشوب بود، در آینده ای نه چندان دور شاهد صلح و ثبات و آرامش باشیم.

پربیننده ترین خبرها