چهارمین نشست قطر و عربستان برای پیگیری "توافق آشتی"

چهارمین نشست قطر و عربستان برای پیگیری
سه شنبه 22 تير 1400 - 08:19

کمیته پیگیری روابط قطر و عربستان دوشنبه چهارمین جلسه خود را در وزارت امور خارجه قطر در دوحه، پایتخت این کشور برگزار کرد.

العالم - به نقل از آناتولی، براساس بیانیه وزارت خارجه قطر، این جلسه به ریاست علی الحجری، نماینده وزیر امور خارجه در امور منطقه‌ای برگزار شد.

از طرف عربستان هم عید الثقافی، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی و اقتصادی ریاست آن را برعهده داشت.

در این بیانیه توضیح داده شده که "کار کمیته اجرای اراده رهبران دو کشور، مطابق آنچه در بیانیه العلا آمده بود و به روشی که پیوندهای روابط برادرانه را تقویت کند است".

در این بیانیه مدت زمان جلسه یا دستور کار آن مشخص نشده است.

اولین نشست این کمیته ۳۱ مارس در ریاض و سومین نشست نیز در همین شهر در تاریخ ۱۴ ژوئن برگزار شد اما جلسه دوم کمیته در ۲۹ آوریل در دوحه برگزار شد.

اواسط ۲۰۱۷ ، بحران سیاسی شدیدی میان دو طرف آغاز شد و طی آن عربستان و متحدانش(امارات ، بحرین و مصر ) روابط خود را با قطر قطع کردند اما ۵ ژانویه گذشته، در چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا عربستان، توافق نامه آشتی امضا شد که به شدیدترین بحران از زمان تأسیس شورای همکاری در ۱۹۸۱ پایان داد.

پس از آن، پروازهای تجاری از سر گرفته شد و گذرگاه‌های زمینی بین عربستان سعودی و قطر باز و همچنین تبادل سفرا و تماس بین مقامات دو کشور آغاز شد.

ماه مه گذشته نیز شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر ، به دعوت پادشاه عربستان به این کشور رفت.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها