اعتراض شدید رهبر اقلیت سنا به تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان

اعتراض شدید رهبر اقلیت سنا به تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان
چهارشنبه 23 تير 1400 - 05:03

میچ مک کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری کشورش درباره خروج نظامیان از افغانستان را تصمیمی کوته بینانه خواند و گفت عجله بی پروای ما در خروج از افغانستان موجب گرفتاری جهانی شده است .

العالم-آمریکا

رهبر اقلیت سنا روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در سنای آمریکا اضافه کرد نیروهای ما نیمه شب پایگاه هوایی استراتژیک بگرام را بدون اینکه برنامه ای برای شرکای افغانستانی خود برای تأمین امنیت این پایگاه داشته باشیم، تخلیه کردند.

وی با بیان اینکه بایدن هشدارها درباره سقوط دولت مرکزی افغانستان توسط طالبان را رد می کند و واقعیت پیش چشمان ما را نادیده می گیرد، افزود: بایدن این واقعیت را نادیده گرفته که افغانستان در حال فروپاشی اسبت.

رهبر اقلیت سنا با بیان اینکه طالبان از ۱۳ آوریل با سرعت نگران کننده ای در حال تسلط بر بخش‌های مختلف افغانستان است، تصریح کرد طالبان علاقه ای به راه حل سیاسی در افغانستان ندارد و وقت برای تسلط بر سر زمین های افغانستان را از دست نمی دهد.

مک کانل اظهار داشت: دولت بایدن تظاهر می‌کند تروریست‌ها با ما خوب خواهند بود، در حالیکه هزینه آن را خواهیم داد.از دوستان دموکرات خود می‌خواهم که آمادگی کامل پذیرش فاجعه در افغانستان را داشته باشند.

وی ادامه داد: مردم آمریکا مستحق دانستن این هستند که بدانند رئیس جمهوری چگونه می خواهد آنها را در مقابل یک دشمن تروریستی ایمن نگه دارد.

رهبر اقلیت سنا اظهار داشت: با دستیابی به پیروزی نظامی، طالبان حتی به سختی وانمود می کند دنبال راه حل مذاکره است.

وی در ادامه انتقاداتش به دولت بایدن برای خروج از افغانستان گفت دولت بایدن هیچ برنامه ای برای افغان هایی که به ما کمک کرده اند و عبور ایمن افراد به سفارت ما یا خارج از کشور ندارد.

وی به کشته شدن خلبانان آموزش دیده توسط آمریکا از سوی طالبان و خطرات پیش روی مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران اشاره کرد و گفت: بحران انسانی ممکن است تاریخی باشد. از نظر امنیت ملی نیز آشفتگی وحشتناک و پیچیده ای است.

مک کانل با بیان اینکه مشاوران ارشد رئیس جمهوری به خوبی درک می کنند که طالبان قادر است فقط در عرض چند ماه کنترل افغانستان را بدست آورد، اضافه کرد این به القاعده اجازه می دهد تا دوباره تشکیل شود.

رهبر اقلیت سنا سپس هشدار داد فقط صبر کنید تا ببینیم روسیه و چین با عجله از عقب نشینی ما قدرت و نفوذ خود در آسیای میانه را گسترش می دهند.فقط منتظر بمانید تا دولت بایدن با این فاجعه انسانی در افغانستان و اثرات بی ثبات کننده آن درگیر شود ، به جای تمرکز کردن در ایجاد ائتلاف برای مقابله با تجاوزهای چین یا روسیه.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پنج شنبه گذشته پایان خروج نظامیان آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت اعلام و در توجیه دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان تصریح کرد: اهداف ما در افغانستان محقق شدند. ورود ما به افغانستان برای نابودی بن لادن و تضعیف القاعده بود که هر دو هدف محقق شدند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها