در گفتگو با العالم مطرح شد؛

 علل به راه انداختن درگیری ها در استان البیضاء یمن

 علل به راه انداختن درگیری ها در استان البیضاء یمن
چهارشنبه 23 تير 1400 - 12:58

حسن حردان نویسنده و کارشناس سیاسی اعلام کرد که درگیری های البیضاء پس از آن آغاز شد که تلاش های آمریکا برای ازسرگرفتن مذاکرات با جنبش انصار الله با شرط و شروط واشنگتن و ریاض به بن بست رسید.

العالم - یمن

حردان در مصاحبه با شبکه العالم گفت: هنگامی که آمریکا نتوانست تغییری در دیدگاه جنبش انصار الله مبنی بر عدم مشارکت در مذاکرات مگر برای لغو محاصره و پایان تجاوزات ایجاد کند، سیاست تغییر موازنه قدرت را درپیش گرفت.

حردان افزود: به همین دلیل آمریکایی ها در استان مأرب مستقر شدند تا عملیات نظامی را در این استان کند کنند و خود را برای تصرف استان البیضاء برای برهم زدن موازنۀ قدرت و ایجاد تغییراتی در میدان جنگ با هدف دگرگون کردن اوضاع حاکم آماده کردند.

حردان گفت: این آمریکایی ها و سعودی ها هستند که درگیری های مأرب را هدایت می کنند. هدف اصلی از به راه انداختن درگیری های البیضاء منحرف کردن افکار از مأرب و ناکام گذاشتن تلاش های جنبش انصار الله و ارتش یمن در استان مأرب و تبدیل البیضاء به میدان جنگی جدید با هدف نابود کردن توان نیروهای ارتش و کمیته های مردمی بود تا آمریکایی ها و سعودی ها بتوانند فشارها به مأرب را کاهش دهند و تحولات بزرگی به نفع خود در این استان مهم ایجاد کنند.

حردان گفت: آمریکایی ها در درگیری های البیضاء از القاعده کمک گرفتند و اینکه آمریکایی ها به نیروهای عبدربه منصور هادی برای جنگیدن اعتماد نمی کنند، اتفاق مهمی است و به علت همین بی اعتمادی دست به دامن القاعده شدند زیرا معتقدند که نیروهای القاعده در میدان جنگ کارآزموده تر هستند و قدرت جنگی بیشتری دارند . آمریکایی ها ابتدا منطقه الزاهر را به تصرف خود درآوردند ولی کمیته های مردمی و ارتش یمن سرانجام این منطقه را از تصرف آنها بیرون آورد و مناطق دیگری را هم که تحت کنترل نیروهای عبدربه و نیروهای اشغالگر بود، آزاد کرد.

حردان گفت: این تحولات میدانی مهم نشان می دهد که نیروهای متجاوز قادر به تغییر دادن موازنۀ قدرت در میادین جنگی نیستند و کمیته های مردمی و ارتش یمن توانایی مقابله و به دست گرفتن زمام امور را دارند.

کارشناس سیاسی افزود: کمک گرفتن از القاعده نشان می دهد که القاعده ابزار دست آمریکا است و آمریکایی ها از این گروه در جنگ افغانستان و سوریه و دیگر جنگ ها کمک گرفته اند و در هر جایی که اشغالگران آمریکایی وجود داشته باشند، القاعده هم وجود دارد.

حردان گفت: عمان نقش میانجی را بازی می کند و از هر گونه تلاش سیاسی و دیپلماتیک برای میزبانی گفتگوهای یمنی استقبال کرده است ولی مشکل اصلی اینست که عربستان هنوز خود را شکست خورده نمی داند و از پایان دادن به جنگ و لغو محاصره خودداری می کند .

حردان در پایان گفت: تا زمانی که محاصره شکسته نشود و تجاوز به یمن پایان نیابد، مذاکراتی در کار نخواهد بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها