جنگ تاج و تخت، نفرین یمن گریبانگیر ائتلاف اماراتی – سعودی

جنگ تاج و تخت، نفرین یمن گریبانگیر ائتلاف اماراتی – سعودی
چهارشنبه 23 تير 1400 - 18:31

انتقام های قدیمی، اتفاقات مهم و رقابت بر سر سیطره و فرمانروایی بخشی از واقعیت روابط امارات و عربستان است.

العالم - كشكول

این در حالیست که نشانه ها حاکی از تن ندادن امارات به قیمومیت عربستان و تلاشش برای به دست گرفتن نقش فرمانروایی است.

اختلافات ابوظبی و ریاض حتی به پیش از زمان تشکیل امارات برمی گردد کشوری که به عربستان با چشم برهم زنندۀ وحدتش می نگرد. این دو کشور از قدیم الأیام درباره مناطق مرزی نیز اختلاف داشتند. ولی پس از بروز تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه، ابوظبی به جای رو در رو شدن با ریاض دست همپیمانی به سوی عربستان دراز کرد تا با همکاری یکدیگر به اهداف مشترک برسند اما امارات این روزها به علت توسعه اقتصادی اش و برقراری روابط خارجی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در روابطش با عربستان بازنگری کرده و تغییراتی در آن داده است.

منابع خبری موثق در امارات می گویند که محمد بن زاید درپی دامن زدن به اختلافات با عربستان است. حساب کاربری «بی سایه» که توسط یک افسر سرویس امنیتی امارات مدیریت می شود، نیز اعلام کرد که محمد بن زاید به همه فرماندهان کمیته های امنیتی مشترک دستور داده است که همه دیدارهای مشترک با فرماندهان سعودی را لغو کنند. بن زاید همچنین دستور داده که همه پایگاه های اینترنتی دولتی عربستان مورد حملات سایبری قرار بگیرند ولی این حملات باید از خارج امارات انجام بگیرد. در زمینه اقتصادی هم حساب کاربری «بی سایه» اعلام کرد که بن زاید طرح متوقف کردن همه پروژه های اقتصادی امارات در خاک عربستان را بررسی می کند.

علل اختلافات امارات و عربستان متعدد است که برخی از آنها اقتصادی و برخی دیگر سیاسی است . از جمله این عوامل می توان به اختلاف امارات و عربستان درباره تولید نفت اشاره کرد. عربستان و روسیه در نشست اخیر اوپک خواستار افزایش تولید نفت در چند ماه آینده برای کاهش قیمت نفت شدند ولی امارات با این درخواست مخالفت کرد. درخصوص عوامل سیاسی هم می توان به بحران یمن اشاره کرد کشوری که به محل تضاد منافع امارات و عربستان تبدیل شده است. در حالی که عربستان دغدغه حفظ امنیت خود را دارد، امارات با ادامه دادن به مشارکت خود در ائتلاف متجاوز تلاش می کند که نفوذ خود را دامنه دارتر کند و به منافع اقتصادی و استراتژیک خود دست یابد.

نشانه های زیادی هست که نشان می دهد این دو همپیمان (امارات و عربستان) روزی از هم جدا خواهند شد هر چند هنوز کاملا جدا نشده اند ولی اگر اختلافات آنها همچنان ادامه یابد و دامنه دارتر شود، حتما در آینده بسیار نزدیک رو در روی هم خواهند ایستاد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها