رژیم صهیونیستی پرونده بازسازی غزه را به تبادل اسرا ارتباط داد

رژیم صهیونیستی پرونده بازسازی غزه را به تبادل اسرا ارتباط داد
چهارشنبه 23 تير 1400 - 20:31

با وجود تماس ها و وساطت‌های مصر و قطر به منظور تثبیت و توسعه صلح در نوار غزه و تلاش آنها برای ارتباط ندادن مسئله آتش بس و بازسازی غزه با قضیه تبادل اسرا، بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بار دیگر این دو مسئله را به یکدیگر پیوند داد. این کار او بر مذاکرات جاری تاثیری منفی خواهد گذاشت.

العالم-فلسطین اشغالی

گانتز طی کنفرانسی که در یکی از شهرک های نزدیک به نوار غزه برگزار شده بود ادعا کرد:" ما علاقه مندیم که به ساکنان غزه کمک های بشردوستانه کنیم و با شرکای مصری خود، سازمان ملل و دولت های دیگر به این کار ادامه خواهیم داد. اما خواستار آرامش هستیم".

وی افزود: "ما فقط پس از بازگشت فرزندانمان (سربازان اسیر در دست حماس) اجازه توسعه و بازسازی نوار غزه را خواهیم داد. اگر در آینده نیازی به اقدام نظامی و جنگ باشد، در انجام آن تردید نخواهیم کرد".

گفتنی است که کنفرانس مذکور در منطقه اشکول برگزار شد و هدف آن، حمایت از شهرک نشینانی بود که در این منطقه واقع در نزدیکی نوار غزه زندگی می کنند.

گانتز این مواضع را در شرایطی ابراز کرد که مصر و قطر برای توسعه آرامش در این منطقه تلاش می کنند و رژیم اشغالگر از شرط ربط ندادن مسئله بازسازی غزه به تبادل اسرا عدول کرده است.

پس از مذاکرات غیر مستقیمی که بیش از یک هفته قبل با جنبش حماس و زیر نظر دستگاه اطلاعاتی مصر صورت گرفته بود، قرار است هیئتی اسرائیلی به زودی در قاهره مذاکرات جدیدی را درخصوص تبادل اسرا آغاز کند.

طبق خبرهای وارده، ترک این شرط پس از پیشنهاد مصر صورت گرفت که شامل آغاز مرحله اول معامله است، مبنی بر اینکه حماس اطلاعاتی در مورد سرنوشت زندانیان اسرائیلی ارائه دهد، به شرطی که "اسرائیل" در عوض زندانیان فلسطینی را آزاد کنید.

مقامات رژیم صهیونیستی طی دو روز گذشته محدودیت های اعمال شده بر گذرگاه های نوار غزه و فعالیت های تجاری را کاهش دادند. این محدودیت ها از زمان نبرد شمشیر قدس اعمال شده بود.

گفتنی است که جنبش حماس به شدت با ارتباط دادن مسئله بازسازی غزه و آتش بس با موضوع تبادل اسرا مخالف است. این جنبش بر این باور است که هرکدام از این مسائل باید جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند، لذا نسبت به ادامه محاصره غزه و ارتباط دادن لغو آن با آزاد کردن سربازان اسرائیلی هشدار داد و گفت که این کار موجب "انفجار" خواهد شد.

در حال حاضر مصر و قطر در راستای پایان دادن به بحران موجود تلاش می کنند. واسطه های مصری وقت خواستند تا رژیم صهیونیستی را وادار کنند که وضعیت غزه را به قبل از جنگ بازگرداند.

پربیننده ترین خبرها