با افتتاح سفارت امارات در تل آویو، چشم‌انداز روند عادی‌سازی روابط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با افتتاح سفارت امارات در تل آویو، چشم‌انداز روند عادی‌سازی روابط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پنج‌شنبه 24 تير 1400 - 16:23

به باور پژوهشگران سیاسی، کشورهای سازشگر به خوبی می‌دانند که اعلام رسمی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچ معادله‌ای را تغییر نمی‌دهد؛ چراکه در واقع اعلام کاری است که از پیش به صورت پنهانی انجام شده بود و این کشورها رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و علنی کردند.

العالم- نظرکده

این پژوهشگران تاکید می کنند که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، بخاطر نیازشان به پیروزی های نمایشی، به برخی دولت های عربی فشار آوردند تا توافق نامه عادی سازی را امضا کنند.

آنها به موضوع توافق سعودی-اماراتی درمورد اعلام عادی سازی با رژیم اشغالگر پرداختند که عربستان از آن خارج شد و گفت که اعلام عادی سازی با رژیم صهیونیستی برای عربستان و خاندان حاکم بر آن کار آسانی نیست، بخصوص پس از اتفاقاتی که طی نبرد شمشیر قدس در فلسطین افتاد.

پژوهشگران مسائل اسرائیلی نیز معتقدند که رژیم صهیونیستی بسیار جاه طلب است و آینده پیش روی خود را به کلی در جهان عرب می بیند و به همین دلیل تلاش کرد که یکی یکی دیوارهای میان خود و این دولت ها را فرو بریزد.

به گفته این کارشناسان، همه فکر می کردند که امارات تحت فشار دولت سابق آمریکا دست به عادی سازی با رژیم اشغالگر زده است. اما بعد از پایان دوره ترامپ دیدیم که امارات همچنان بر این اشتباه خود پافشاری می کند.

به عقیده ناظران، رژیم صهیونیستی توافق نامه عادی سازی را مقدمه ای برای شکسته شدن یخ عرب های دیگر دانست، به این ترتیب که آنها نیز در عادی سازی به امارات بپیوندند تا "اسرائیل" بتواند از بازار این کشورها برای عرضه تولیدات خود استفاده کند.

ناظران تاکید می کنند که عادی سازی، منافع سیاسی و اقتصادی زیادی برای رژیم صهیونیستی در بر دارد. در این خصوص وزیر خارجه این رژیم نیز از قرارداد تجاری آزادی با امارات خبر داد که طی آن، بازارهای امارات در خدمت عرضه محصولات صهیونیستی قرار می گیرد.

یکی از استادان جغرافیای سیاسی درمورد افتتاح سفارت امارات در تل آویو گفت که این اقدام، از وجود روابطی حداقل بیست ساله میان امارات و رژیم صهیونیستی پرده برمی دارد.

وی تاکید کرد که روابط میان "اسرائیل" و امارات اکنون با هر زمان دیگری در تاریخ عرب و اسلام تفاوت دارد، زیرا اکنون جنبش های مقاومت در فلسطین، لبنان، عراق، یمن، سوریه و ایران بیش از هر وقت دیگری درحال نبرد با رژیم صهیونیستی هستند.

پربیننده ترین خبرها