سفارت امارات در تل آویو و وقت تلف شده

سفارت امارات در تل آویو و وقت تلف شده
پنج‌شنبه 24 تير 1400 - 13:21

تردیدی نیست که افتتاح سفارت امارات در تل آویو قلب همه را به درد آورده است و هر عرب و مسلمانی آرزو می کند که تعداد سفارت های کشورهای اسلامی و عرب در تل آویو از این بیشتر نشود. اما فروپاشی برخی رژیم ها حکایت از آن دارد که باید منتظر برافراشته شدن پرچم های بیشتری در تل آویو باشیم.

العالم - تحلیل روز

نمی خواهم وارد این بحث شوم که چه کشورهای دیگری در آستانه چنین سقوطی هستند اما تلاش می کنم مواضع امارات را تحلیل کنم و بگویم که چگونه دولت ابوظبی در تله افتاد اما ریاض توانست خود را نجات دهد.

عربستان می دانست که سازش علنی با رژیم صهیونیستی، مصیبتهای فراوانی را وبال گردنش خواهد کرد. با نگاهی به طرح سازش امارات در می یابیم که این اقدام به دستور دولت سابق آمریکا صورت گرفته است. این دولت در تلاش بود که برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، ائتلاف عربی – اسرائیلی در منطقه ایجاد کند.

پیشقراول این طرح هم عربستان بود؛ این کشور فضا و شرایط لازم را برای ورود امارات و بحرین و مغرب به تله سازش فراهم کرد و این سه کشور بدون اینکه سئوالی درباره سازش عربستان و "اسرائیل" بپرسند در این تله افتادند.

ترامپ می کوشید تا جایی که می تواند از اعراب امتیاز بگیرد و به رژیم صهیونیستی بدهد در مقابل، نتانیاهو هم با خوشحالی همه این امتیازات را برای بهبود وضعیت خود در سه انتخابات به کار گرفته و توانست بیشترین آرای ممکن را در این انتخابات به دست آورد هر چند که در نهایت موفق به تشکیل کابینه نشد و عرب ناچار بود در مسیر سازش حرکت کند تا اینکه دولت در آمریکا تغییر کرد و با روی کار آمدن دولتی که روابط کلاسیک را خاورمیانه را از سر گرفت، حرکت در مسیر سازش دیگر در اولویت سیاست های آمریکا نبود.

حتی طرح تشکیل ائتلاف عربی – اسرائیلی در برابر ایران هم چندان مورد توجه دولت جدید آمریکا نبود؛ بایدن از همان روز اول اعلام کرد که قصد رویارویی با ایران را ندارد؛ وی و دولتش به خوبی می دانند که این ائتلاف کاری از پیش نمی برد زیرا تل آویو حتی نمی تواند از خودش در برابر دو جنبش مقاومت در جنوب و شمال فلسطین اشغالی حفاظت کند.

گواه این مدعا اظهارات نتانیاهوست که گفته بود حاضر است حتی آمریکا را هم از دست بدهد اما نگذارد ایران به سلاح هسته ای دست یابد. بایدن هم بنی گانتز، وزیر جنگ این رژیم را فراخوانده و از وی خواسته بود نتایناهو را مهار کنند و به او درباره عواقب ماجراجویی در برخورد با ایران هشدار داده بود. گانتز نیز در بازگشت از واشنگتن، سعی کرد با تشکیل ائتلاف با مخالفان، نتانیاهو را کنار بزند.

چیزی که می خواهم بگویم این است که تمام بهانه هایی که امارات برای سازش تراشیده بود دیگر ارزش منطقی ندارند و عربستان که مقدمات این سازش را فراهم کرده بود هم قصد ندارد امارات را در ائتلاف آینده اش راه بدند.

طرح سازش حتی دیگر برای رژیم صهیونیستی هم اغوا کننده نیست. زیرا هدفی که این رژیم از سازش دارد، کسب مشروعیت است و این مشروعیت از سازش با کشوری مثل امارات– که خود اساسا فاقد مشروعیت است - به دست نمی آید. چیزی که امروز رژیم صهیونیستی از امارات می خواهد این است، تأمین شرایط سرمایه گزاری برای تاجران این رژیم و تسهیل رفت و آمد آنها به خصوص به جنوب شرق آسیاست. منافعی که این رژیم را به سازش کشاند، همچنان پابرجا هستند به خصوص دسترسی به مرزهای ایران و بر این اساس وقت تلف شده، تغییری در ماهیت اشیا ایجاد نمی کند.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها