اتریش: برجام را باید با تمام قوا حفظ کنیم

اتریش: برجام را باید با تمام قوا حفظ کنیم
پنج‌شنبه 24 تير 1400 - 21:17

وزیر امور خارجه اتریش، توافق هسته‌ای ایران (برجام) را یکی از عناصر مهم معماری نظام جهانی عدم اشاعه تسلیحات اتمی نامید و تصریح کرد که باید با تمام قوا این توافق را حفظ کرد.

العالم - اروپا

«الکساندر شالنبرگ» به مناسبت ششمین سالگرد حصول برجام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به حمایت از برجام به عنوان یکی از عناصر مهم معماری نظام جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه «سال‌های گذشته ثابت کرد که برخورداری از یک توافق نیم‌بند بهتر از نبود آن است» افزود: باید با تمام قوا برجام را حفظ کنیم، در غیر این صورت خطر رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای اروپا و اتریش ایجاد خواهد شد.

وزیر امور خارجه اتریش با اشاره به مذاکرات اخیر گروه ۱+۴ و ایران درباره احیای برجام بیان داشت: باعث افتخار است که بار دیگر وین به عنوان مکانی برای مذاکرات و گفت‌وگوها(ی برجامی) انتخابات شده است. به عنوان میزبان مذاکرات ما معتقدیم که بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل و موثر آن از سوی تمام طرف‌ها به نفع همه است.

شاید این آخرین شانس برای نجات برجام باشد

وی خاطر نشان کرد: مذاکره کنندگان در جریان هستند که در مقطع حساسی قرار داریم و شاید این آخرین شانس ما برای نجات توافق وین باشد. شالنبرگ بر همین اساس تصریح کردک اتریش تمام تلاش خود را برای حمایت از مذاکره کنندگان در راستای رسیدن به یک راه‌حل قابل‌قبول مشترک به‌کار می‌بندد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

بر همین اساس تاکنون شش دور مذاکرات فشرده بین دیپلمات های ارشد گروه ۱+۴ و ایران در وین برگزار شده تا برجام به ریل اصلی بازگردد. اعضای مشارکت در این توافق امیدوارند که توافق نهایی ظرف هفته‌های آینده حاصل شود.

گمانه‌زنی‌ها حاکیست که دور بعدی (هفتم) مذاکرات برجام اواسط ماه اوت (اواخر مرداد ماه) برگزار می‌شود. در همین پیوند «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که هر زمان اعضا درباره ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، گفت‌وگوها آغاز می‌شود، اما مذاکرات و تعاملات دیپلماتیک فراتر از گفت‌وگوهای رسمی در وین جریان دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها