اعتراض گسترده فرانسویان به برنامه های جدید کرونایی دولت

اعتراض گسترده فرانسویان به برنامه های جدید کرونایی دولت
شنبه 26 تير 1400 - 23:06

هزاران شهروند فرانسه روز شنبه در اعتراض به برنامه های امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور برای اجباری کردن تزریق واکسن کووید برای کارکنان بخش بهداشت و درمان و الزامی شدن همراه داشتن گواهینامه تندرستی برای ورود به اماکن همگانی، در سراسر فرانسه تظاهرات کردند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، مکرون چند روز پیش برنامه های گسترده و فراگیری برای مبارزه با اوج گیری سریع و دوباره ابتلا به ویروس کرونا را اعلان کرد که به گفته معترضان، آزادی انتخاب شهروندانی را که به دریافت واکسن تمایل ندارند، مخدوش و نقض می کند.

این تصمیم ها و برنامه ها در چند روز گذشته نیز موجب برپایی تظاهرات و گردهمایی هایی شده بود که ماموران پلیس برای پراکندن تظاهرکنندگان گاز اشک آور شلیک کردند. جلیقه زردها که در پی احیای تظاهرات جنبش ضددولتی هستند که از ادامه آنها به علت اجرای مقررات قرنطینه ضد ویروس کرونا جلوگیری شد، در گردهمایی ها در شهرهای بزرگ فرانسه مانند مارسی، لیون و لیل و همچنین شهرهای کوچک حضور داشتند.

ژان کستکس نخست وزیر فرانسه در دیدار از مرکز تزریق واکسن در جنوب غربی این کشور، واکسیناسیون را که تاکنون برای همگان اجباری نبوده، تنها راه مبارزه با گسترش این ویروس دانست.

به رغم گستردگی این اعتراض ها، بر اساس نظرسنجی ایپسوس - سوپرا که روز جمعه منتشر شد، بیش از ۶۰ درصد شهروندان فرانسه با اجباری شدن تزریق واکسن برای کارکنان بخش بهداشت و درمان و همچنین اجباری کردن گذرنامه تندرستی در برخی اماکن همگانی، موافق هستند.

به گزارش ایرنا، برخی دولت های غربی و اروپایی با توجه به خطر آسیب رساندن گونه های سریع گسترش یابنده تازه این ویروس به بهبود اوضاع اقتصادی در صورت امکان رشد بدون مهار، با وجود آغاز دوره تعطیلات تابستانی در کشورهایشان، به تجدیدنظر در راهبردهای مبارزه با کووید - ۱۹ وادار شده اند.

میانگین شمار مبتلایان روزانه تازه فرانسه پس از کاهش از نزدیک به ۴۲ هزار مورد در میانه آوریل به کمتر از ۲ هزار مورد در اواخر ژوئن، دوباره به نزدیک ۱۱ هزار مورد بازگشته است.

بر اساس ارزیابی ها تا روز جمعه؛ نزدیک به ۵۵ درصد فرانسویان یک واحد واکسن و ۴۴ درصد واکسن کامل دریافت کرده اند که برای متوقف کردن گسترش این ویروس، کافی به نظر نمی رسد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها